"Kurban Bayramı", İslam dinindeki en önemli iki bayramdan biri. Diğeri Ramazan Bayramı'dır. Kurban Bayramı adını, Allah için koyun, keçi, deve, sığır cinsinden hayvanlardan birini kurban kesmekten alır.
Kurban, Hicri 2. yılda ibadet olarak meşru kılınmıştır. Kuran, Sünnet ve İcma delilleriyle sabittir. Zilhicce ayının 10. günü başlayan ve dört gün süren bir bayramla kutlanır. İlk üç güne nahr günleri denir ki, bu günlerde kurban kesilir. 1. gün faziletlidir, bayram namazından hemen sonra kesmek en faziletli usuldür. Kurbanın hükmü kan akıtmaktır, hayvan boğazlanmasa kurban kesilmiş olmaz.
Kurban, şahıs için sünneti ayndır, yani ev halkından biri keserse diğerlerinden borç düşer. Kurbana udhiyye denir. Kurban hür, mukim, müslim, zengine vaciptir. Zengin demek, temel ihtiyacı dışında en az 200 dirhem gümüşe sahip kişi demektir, yani güncel dille söylersek, asgari geçim ücreti dışında birkaç milyar veya buna mukabil mal demektir.
Kurban ancak koyun, keçi, deve, sığır cinsinden hayvanlardan olur. Koyun ve keçi 1 yaşında, deve 5 yaşında, sığır 2 yaşında olacaktır. Her kurban bir kişiliktir, ancak deve ve sığırı 7 kişi ortak kesebilir.
Kurbanlık hayvan şaşı, topal, uyuz, boynuzsuz, kulağı yarık, bir iki dişi eksik, taşaksız olabilir fakat kör, dişsiz, kulaksız, boynuzsuz, memesiz, hasta olursa kesilemez.
Kurbanlık hayvan genellikle arefe gününden alınır. Bayram namazından sonra hayvan kıbleye yatırılır. Bu sırada eziyet edilmez, çekilmez, sürüklenmez. Keskin bir bıçakla boğazlanır (zebh). Keserken Bismillahi Allahu Ekber, denilmezse, eti yenmez. Hayvanı sahibi keser veya bir vekile kestirir. Boğazlama demek, hayvanın nefes borusunu, yemek borusunu ve bunların iki yanındaki damarları kesmek demektir. Boğazlama bir hamlede yapılır, hayvana acı çektirilmez.
Kurbandan önce hayvanı kırkmak ve kestikten sonra etini, postunu satmak mekruhtur. Kesimden sonra etin üçte biri sadaka olarak dağıtılır, postu tuzlanarak kurslara, kurumlara verilir. Kesimden sonra ilk çıkanlardan ciğerden yemek menduptur.
Kurban kesim işlemi bittikten sonra bayramın ilk günü genellikle etlerin düzenlenmesi, dağıtılmasıyla geçer, mezarlığa gidilir, akşama doğru bayram ziyaretleri yapılır. Bayram süresince namazlarda tekbir getirilir.
Kurban, Hicri 2. yılda ibadet olarak meşru kılınmıştır. Kuran, Sünnet ve İcma delilleriyle sabittir. Zilhicce ayının 10. günü başlayan ve dört gün süren bir bayramla kutlanır. İlk üç güne nahr günleri denir ki, bu günlerde kurban kesilir. 1. gün faziletlidir, bayram namazından hemen sonra kesmek en faziletli usuldür. Kurbanın hükmü kan akıtmaktır, hayvan boğazlanmasa kurban kesilmiş olmaz.
Kurban, şahıs için sünneti ayndır, yani ev halkından biri keserse diğerlerinden borç düşer. Kurbana udhiyye denir. Kurban hür, mukim, müslim, zengine vaciptir. Zengin demek, temel ihtiyacı dışında en az 200 dirhem gümüşe sahip kişi demektir, yani güncel dille söylersek, asgari geçim ücreti dışında birkaç milyar veya buna mukabil mal demektir.
Kurban ancak koyun, keçi, deve, sığır cinsinden hayvanlardan olur. Koyun ve keçi 1 yaşında, deve 5 yaşında, sığır 2 yaşında olacaktır. Her kurban bir kişiliktir, ancak deve ve sığırı 7 kişi ortak kesebilir.
Kurbanlık hayvan şaşı, topal, uyuz, boynuzsuz, kulağı yarık, bir iki dişi eksik, taşaksız olabilir fakat kör, dişsiz, kulaksız, boynuzsuz, memesiz, hasta olursa kesilemez.
Kurbanlık hayvan genellikle arefe gününden alınır. Bayram namazından sonra hayvan kıbleye yatırılır. Bu sırada eziyet edilmez, çekilmez, sürüklenmez. Keskin bir bıçakla boğazlanır (zebh). Keserken Bismillahi Allahu Ekber, denilmezse, eti yenmez. Hayvanı sahibi keser veya bir vekile kestirir. Boğazlama demek, hayvanın nefes borusunu, yemek borusunu ve bunların iki yanındaki damarları kesmek demektir. Boğazlama bir hamlede yapılır, hayvana acı çektirilmez.
Kurbandan önce hayvanı kırkmak ve kestikten sonra etini, postunu satmak mekruhtur. Kesimden sonra etin üçte biri sadaka olarak dağıtılır, postu tuzlanarak kurslara, kurumlara verilir. Kesimden sonra ilk çıkanlardan ciğerden yemek menduptur.
Kurban kesim işlemi bittikten sonra bayramın ilk günü genellikle etlerin düzenlenmesi, dağıtılmasıyla geçer, mezarlığa gidilir, akşama doğru bayram ziyaretleri yapılır. Bayram süresince namazlarda tekbir getirilir.