Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla




islam << anasayfaya geri dn
Allah’n mahiyeti insan aklyla kavranabilir mi? - islamda islamiyette dinimizde
a b c d e f g h i j k l m n o p r s t u v y z Namaz



Soru: Allah’n mahiyeti insan aklyla kavranabilir mi?

ncelikle, uras iyi anlalmaldr ki bir eyin varln bilmek ayrdr, mahiyetini bilmek ayrdr. Kainatta bir ok ey vardr ki; akl onlarn varlklarn apak bildii hlde mahiyetlerini kavrayamamaktadr.

Mesela insan, bir fizik kanuna olan yerekimini bildii ve hatta o kanuna tabi olduu hlde, onun mahiyeti hakknda hibir fikir sahibi deildir. Annenin, evladna sarlmasyla varln anladmz efkat hissinin nasl bir his olduu konusunda yine hi kimse bir fikir sahibi deildir. Ruh, elektrik, hayal gibi hususlarn varl nasl apak bir hakikat ise onlarn mahiyetlerinin bilinmemesi de ayn derecede ak bir hakikattir.

Akl ile anlalamayacak konular anlamaya, izaha zorlanmak; demagojidir, cehalettir. Bu davranyla insan, doru dnce kulvarndan sapar ve altndan kalkamayaca ve sonuta kendisinin helkine sebep olacak ar bir ykn altna girer.

Eser ustasnn idrak edip anlayamayaca gibi, akl da kendisini yaratann mahiyetini anlamaktan acizdir. nk akl, yaratlmtr ve sanat eseridir ve snrldr. Grmenin, iitmenin ksaca be duyunun snrl bir alglama sahas olduu gibi, aklnda belirli bir anlama sahas, snrl bir alglama gc vardr. Cenabhakk’n kuds mahiyetini anlamak, idrak etmek, akln idrak ve intikal sahasnn dndadr.

uras bilinen bir gerektir ki; insan deil Allah’n zatn, kendi ruhunun, hayalinin, vicdannn dahi mahiyetini kavrayamaz. nk saydmz bu zellikler cisman olmadndan dolay, akl onlara bir suret giydiremez, bir ekil veremez. Mesela, hayal iin; uzunluk-ksalk, byklk-kklk, sz konusu olmadndan, akl onlara bir ekil veremez ve bir snr izemez. Bununla birlikte hibir insan, mahiyeti bilinmemen bu duyguyu inkr da edemez.

Kendi mahiyetini bilmekten aciz olan insann, btn akllarn, hayallerin, ruhlarn, hislerin, vicdanlarn, hafzalarn ve meleklerin yaratcs olan Allah’n kutsi mahiyetini anlamaya zorlanmas, en byk bir cehalet ve demagojidir.

Allah’n btn sfatlar, sonsuzdur, snrszdr ezel ve ebeddir. Akl, ise snrldr ve sonradan yaratlmtr. Snrl olan snrsz olan, balangc ve sonu olan, ezel ve ebed olan elbette kavrayamaz. te gerek anlamda idrak ve doru alglama, insann Allah’n mahiyetini alglamaktan aciz olduunu anlamas, idrak etmesidir.

nsan akl, bilinmeyene bilinenden, soyuta somuttan, zora kolaydan, genele zelden gitme eilimindedir. Yce Allah’n, ei, benzeri, orta, dengi yoktur ki; insan, kyas ve temsil yoluyla; deney ve tecrbe vastasyla, dnce ve hayal araclyla onun kutsi hakikatini anlamaya yol bulabilsin.

Akln, Allah’n mahiyetini idraki, mantksal olarak da elikiyi gerektirir. nk o hlde snrl, snrsz; sonradan olann balangc olmayan kapsamas gerekir. Bu ise imknszdr. Akl, Allah’ varl zorunlu, kudreti snrsz, iradesi sonsuz, ilmi her eyi kuatan olarak bilmekle sorumludur. Zaten yaratl amac da budur. u hlde Allah’n kutsal mahiyeti ne idrak ne hayal ne hissedilebilir. Aklla anlalan ve duygularla alglanan her ey mahluktur. Allah’n varl bu dnyada, ancak akln nuruyla grlr, kalbin sezgisiyle sezilir.

Evet, akln grevi, Allah’n kainatta yansyan byklk ve yceliini, kudret ve hakimiyetini ve yarattklarnda ortaya koyduu snrsz estetik dizayn ve kullar iin yapt ltuf ve yardmlar gzlemlemek derinden derine dnmektir.  


iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.