Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla




islam << anasayfaya geri dn
Sahabe sevgisinin dinimizdeki yeri nedir ki, baz guruplar sahabelerden bir ksmna dman olmalar yznden ehl-i dalalet kabul ediliyorlar? - islamda islamiyette dinimizde
a b c d e f g h i j k l m n o p r s t u v y z Namaz



Soru: Sahabe sevgisinin dinimizdeki yeri nedir ki, baz guruplar sahabelerden bir ksmna dman olmalar yznden ehl-i dalalet kabul ediliyorlar?

Ashb- kirmn dinimizdeki yerini, onlara muhabbetin nemini ve Mslmanlarn ashap arasndaki ayrlklara nasl bakmas gerektiini aklamakta zorunluluk vardr.

Sahabe-i Kirm Efendilerimiz, Resul-i Ekrem Efendimize (asm.) hakkyla vris ve vekil oldular. Saa ve sola meyletmeden sadece ve sadece doru yol zerinde yrdler, Allah’a ulatran yollarda her biri birer nder, birer rehber oldular. Hangisinin ardndan gidilse doru yola, sadet ve selmete klm olur. Zira, Cenb- Hak onlara, insanlar hidayete eken birer hassa, birer ekicilik vermitir. Onlar Cenb- Hakk’n ruhlar meclisinde sevip, peygamberimiz etrafnda bir hle teekkl ettirdii, sekin, gayretli ve yksek seciyeli insanlardr.

Sahabelerin hepsi istisnasz Resulullah Efendimizin sohbetiyle merref oldular. Onlarn ruhlar, akllar, kalp ve vicdanlar ve nihayet btn hissiyatlar, Peygamber terbiyesinden geti, onun feyziyle bydler. Baka bir ifadeyle, onlar dan gney yamacndaki iekler gibi, gneten dorudan doruya istifade ettiler ve onun ztyla grtler. Onlardan sonra gelen btn Mslmanlar ise, dan kuzey yamacndaki iekler gibi, gnein ztndan deil, ancak aydnlndan faydalandlar.

Kendilerinden sonra gelen hibir evliyann onlara yetiememesinin srr, ite bu byk farkta aranmaldr. Onlar vahyin geliine bizzat ahit oldular. Dhye sretinde, defalarca Cebril’i (as.) grdler. Binlerce mucizeye ahit oldular. Btn insanlk lemini nura, hidayet ve sadete eritirmek iin gnderilen Kur’n- Kerim’i ilk defa onlar dinlediler. Onlar Kur n- Azimn’n ilk talebeleri olma erefine eritiler. Ondaki yce hakikatleri Peygamber Efendimizden ders aldlar. Kur’n- Hakimi btn kalplere, akllara, vicdanlara ve dolaysyla hayata hkim kldlar. Kendilerinden sonra gelen hibir kimsenin ulaamad feyz ve berekete, ilim ve irfana, ihls ve sadakate, feragat ve fedakrla eritiler. Baklar ibretle, fikirleri ilim ve hikmetle, kalpleri ilhi muhabbetle doldu. Onlar ne dnya esir edebildi, ne de Cennetin gzellik ve ekicilii kayt altna alabildi. Onlar dnya ve ahiret nimetlerine deil, o nimetleri verene talip oldular ve O’nu buldular. Sadece ve sadece Allah’a kul olmann yce eref ve izzetiyle yaadlar.

Onlarn hepsi kurtulua erenler zmresindendir; hepsi “Sahabe” olma erefinde, ortaktr. Allah ve Resul, onlarn hepsinden raz olmu ve onlar verek yceltmitir.

Cenb- Hak, Tevbe sresinde Ashb- kirmdan raz olduunu ve onlar iin ebedi nimetler, sadetler hazrladn yle beyan ediyor:

“Muhacirlerden ve Ensardan slam’a girmekte ilk nce geenler ile bunlara gzelce tbi olanlar… Allah onlardan raz oldu, onlar da Allah’tan raz oldular. Allah onlara altlarndan nehirler akan Cennetler hazrlad ki, ilerinde sonsuz kalacaklar. te byk kurtulu bu.” (Tevbe Sresi, 100)

Yine ayn srede Cenb- Hak sahabe-i Kirm verek onlarn slm urunda can ve mallaryla cihat ettiklerini ifade ediyor ve kendilerini hayr ve ihsan ile yle mjdeliyor:

“Lkin peygamber ve emrindeki mminler mallaryla, canlaryla cihat ettiler. Bunlar gryor musun, btn hayrlar ite onlar iindir. te bunlar kurtulua erenlerdir. Allah onlara altndan nehirler akan Cennetler hazrlad. lerinde sonsuza dek kalacaklar. te o byk kurtulu budur.” (Tevbe Sresi, 88-89) Sahabe hakknda daha birok ayet-i kerime nzil olmutur. Numune olarak bu iki ayetle yetiniyoruz.

Resul-i Ekrem Efendimiz de Ashb- kirm birok hadis-i erifleri ile sena etmiler, onlarn Allah katnda kabul edilmiliklerini ve ereflerinin ulviyetini mmetine telkin etmi ve onlara dil uzatanlar tehdit etmilerdir. Bunlardan birkan aada takdim ediyoruz:

“Benim sahabelerim dildirler.”

“Bir kimse sahabeyi severse beni sevdii iin sever. Onlara dmanlk eden de bana dmanlndan dolay dmanlk eder.”

Ashb- kirmn hibirisine dmanln dinen mmkn olmad, istisnasz hepsinin birer hidayet mealesi olduu, u hadis-i erifte en veciz bir ifadeyle ortaya konmutur:

“Ashbm yldzlar gibidir. Hangisine tbi olsanz hidayete erersiniz.”

“Yldz” olma zelliinde olan btn yldzlar eit olduklar halde, aralarnda byklk ve kklk itibariyle farkllklar bulunduu gibi, sahabeler arasnda da fazilet ve mertebe noktasnda elbette farkllklar olacaktr. Bazs slmiyet’le daha nce ereflenmi. hizmette dierlerini gemi, bir ksm adalet ve idarede hepsinin zerine km, bir dieri yumuak huy ve cmertlikte daha ileri gitmi, bir bakas ilim ve kahramanlkta dierlerini gemitir.

Artk bu hidayet yldzlar hakknda ileri geri konumann, onlarn bir ksmna muhabbet edip, dier bir ksmn ktlemenin, ne kadar byk bir cinayet olduunu kyas ediniz.

u da insafla nazara alnmaldr ki, dinimizin gerek ibadete, gerekse ahlka ait birok hakikati, o haksz hcumlara maruz kalan sahabelerden ders alnmtr. Onlara hcum etmek, slm’a hcum etmek hkmndedir.

Evet, slm’n birinci safnda olan ve “ Sebep olan ileyen gibidir.” hkmnce kymete kadar gelecek btn Mslmanlarn kazandklar sevabn bir misli sevap kefelerine ilve edilen, en aa mertebede olanna dahi en byk bir velinin yetiemedii bu sekin kimselere, Ahir zaman Peygamberi’nin o sekin arkadalarna, o anlayl muhataplarna glge drme gayretleri, dorudan doruya slm’n kendisine hcumdur.

Hadlerini tecvz ederek slm’n temeline kanlarn aktan o sekin cemaati yarglamaya kalkanlar ve birini hakl karp, dierini tenkit edenler, o hidayet yldzlarna hibir leke sremez, ancak kendi felketlerini hazrlam olurlar.

Kald ki, o yargladklar kimseler, ashbn ileri gelenleridir. Bir ksm Cennetle mjdelenmitir. Dedikodusunu ettikleri o kiileri Kur’an ve Peygamber Efendimiz medh senda bulunmutur.

Dvamza kuvvetli bir delil de udur: Malmdur ki, Sahih-i Buhari gerek Ehl-i Snnet ve gerekse ialar arasnda Kur’an’dan sonra en byk kitap olarak kabul edilmitir. Her iki taraf bu hususta ayn fikirdedir. te, Buhari-i erifte, ayrla den o sahabelerin her iki kanadndan da itikat, ibadet ve ahlka dair birok hadis-i erif rivyet edilmitir. Fkh limlerimiz ve btn mmet bu rivyetlerden birini dierine tercih etmeden btnn birden kabul etmilerdir. Hadisleri rivyet eden btn muhaddisler de sahabe ayrlklarn hi nazara almamlar, “u hadis, Hz. Ali’ye veya Hz. Muviye’ye... kar olan filn sahabeden rivyet edildii iin sahih deildir.” dememiler, byle bir hataya dmemilerdir.

Bu hle gre, u netice ortaya kyor; Btn mtehitler, muhakkikler, fakihler, muhaddisler bu ayrlklar nazara almadan sahabenin hepsine hrmet etmiler, muhabbet beslemiler ve onlarn rivyet ettikleri hadis-i erifleri dinimize temel kabul etmilerdir. Bizim ne haddimiz var ki, bu muhterem kiilerin nazara almadklar ayrlklar sorun hline getirelim.

Bu vesile ile u mhim hakikati de dikkate almak gerekiyor:

Hucrt sresinde, mminlerin s-i zandan saknmalar yle emredilmektedir:

“Sizden biriniz l kardeinin etini yemek ister mi?” (Hucrt Sresi, 12)

Cenb- Hak bu ayet-i kerimede bir mmini gybet etmenin l eti yemek kadar irkin ve mmine yakmayan bir davran olduunu bize haber veriyor. Ya gybet edilen bu mmin, sahabelerden, hem de onlarn en ileri gelenlerinden biriyse, artk meselenin tehlikesini siz takdir ediniz.

 


iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.