Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla




islam << anasayfaya geri dn
“Allah, insan Rahman suretinde yaratt.” hadis-i erifi nasl anlalmaldr? - islamda islamiyette dinimizde
a b c d e f g h i j k l m n o p r s t u v y z Namaz



Soru: “Allah, insan Rahman suretinde yaratt.” hadis-i erifi nasl anlalmaldr?

Maddeden mnezzeh olan Allah suretten de mnezzehtir. Nitekim, Hadis-i erifte, “Allah insan kendi suretinde yaratt.” denilmemitir. Burada esas olan Allah’n rahmetine dikkatleri ekmek ve lh rahmetin en fazla insanda tecelli ettiini ders vermektir. nsan denince hemen bedeni hatrlamak da bizi yanltc sonulara gtrebilir. nsanda esas olan ruhtur. Beden o ruhun yardmcs, elbisesi hanesi gibidir. yle ise bu hadis-i erifi okurken ruhumuza nazar edecek, akldan, hayale, hafzadan his dnyasna kadar uzanan ok geni rahmet tecellilerini okuyacak ve bizi bu ekilde yaratan Rahman’mza kredeceiz.

Yokluk karanlndan kurtulan her varlk byk bir rahmete kavumu demektir. Bu mnsyla rahmet, canl-cansz btn mahlkatta tecelli ediyor. Semann yldzlarndan denizin balklarna, nlardan meleklere, yar canl bir bitkiden insanoluna kadar her varlkta rahmet hkim; hepsi az veya ok, cz veya kll bir rahmete mazhar olmulardr.

Resulullah Efendimiz (asm.), insann eritii bu en ileri rahmet tecellisini bir hdis-i eriflerinde yle ifade buyurur: “phe yok ki, Allah, insan rahman suretinde yaratt.” Bu hdis-i erifin yanl deerlendirilmemesi iin baz noktalarn gz nne alnmas gerekmektedir. Hdis-i erifte, Allah ve Rahman isimleri ve bir de yaratma fiili geiyor.

Cenb Hak, cisimden ve suretten mnezzeh. Ama gel gr ki, insan bu hadisi okurken nefis ve eytan onun hayalini ifsat eder ve sanki hdis-i erif, “Allah, insan kendi suretine benzer bir ekilde yaratt.” eklindeymi gibi yanl bir anlaya gtrr. Hadiste geen Rahman ismine bilhassa dikkat etmek ve bu hak kelm, “Allah’n rahmetinin btn varlk lemi iinde en fazla insanda tecelli ettii” eklinde anlamak gerekir.

Suret, madde iin ve madd varlklar iindir. nsann madd olan bedeni ruhun hizmetisidir. O halde insan denilince ncelikle ruh anlalmaldr. nsan ruhu, Cenab Hakk’n maddeden ve suretten mnezzeh olduunun en gzel bir gstergesidir. Hl byle iken, insan nasl olur da bu hdis-i erifte geen “suret” kelimesine gerek d bir yorum getirebilir?

Hadiste geen ok nemli bir kelime de “yaratt” ifadesi. nsann bedeni mahlk olduu gibi, ruhu da ve o ruhun btn sfatlar da mahlktur. Cenab Hakk’n sfatlarna iman etme hususunda bize byk bir rehber olmak zere ruhumuzda ilim, irade, kudret gibi sfatlar yaratlmtr. Mahlk olan bu sfatlar ilh sfatlara elbette hibir cihetle benzemezler. Sadece onlardan haber verirler.

Bu sfatlarn hibiri iin suret dnlemeyecei gibi, bunlarn tm iin de yine bir suret, bir ekil hayal etmek mmkn deildir. Bu hdis-i erif deerlendirilirken, ktip yazya, usta esere benzemedii halde, Hlk’n mahlkuna hi mi hi benzemeyecei nazara alnmaldr. Ancak bylece batl hayallerden ve aldatc vehimlerden kurtulmak mmkn olur.

Risale-i Nur klliyatnda bu noktada ok nemli ipular ve ok deerli irat levhalar mevcut. Lem’alar‘da , “Bir ksm ehl-i ak, insann sim-y mnevisine bir suret-i rahman nazaryla bakmlar.” denilerek, nazarlar insann ruh, kalp, akl, hissiyat lemine evrilir ve mesele deerlendirilirken bedenin madd suretinden uzak kalnmasna iaret edilir. ualar’da, kinat aacnn meyvesi olan canllar leminde, “Sfat- seb’aca mnev bir sim-i rahman ve temerkz- esma” tezahr ettii kaydedilir.

Bu ifadeden sadece insann deil, dier canllarn da, Allah’n sfatlarn gstermeleri ve ilh isimlere yine olmalar cihetiyle bir sim-i rahman tadklar anlalyor. Ancak, bu mnnn en ileri derecesi insanda grlyor. Demek ki, insana ibretle bakldnda Allah’n btn sfatlar ve isimleri onda okunabilir. Btn bu tecellilerin insana, sadece ve sadece ilh bir rahmet olduunu dndmzde, onda rahmaniyet hakikatini seyreder gibi oluruz. Her varlkta ilh isim ve sfatlar seyredilebilir ama bu noktada en ak, en berrak dellet insanda grlr. lh sfatlara ve isimlere delil olma, onlar gsterme, onlara yna olma hususunda insandan daha ileri bir varlk yaratlm deil.

Siyah denilince beyaz hatrlamamz gibi, suret kelimesi de bize sireti ve hakikati hatrlatr. Her suret, bir hakikatten haber verir. Bir kelimedeki harflerin ekilleri surettir. Bu suretler bir mnya dellet ederler. Mesel ilim bir mndr, bir stnlk ve fazilettir. lim kelimesi ise bize bu mny hatrlatan bir suretten ibaret. Yoksa bu kelimenin harflerinde ilim aramak elbette doru deildir.

nsann mnev simas da bize rahman mnsn ders veren bir suret ve bir kelime gibi. Kalbimiz, aklmz, hafzamz, hayalimiz ve top yekn his dnyamz hep rahmetten haber verir ve Rahman’ hatrlatrlar.

Bu tecelli, ruhumuzun hnesi olan cismimize de aksetmi bulunuyor. Dilimizden diimize, samzdan trnamza, cierimizden bbreimize kadar her neyimiz varsa, hepsi rahmann birer hediyesi. Bunlarn her biri bir kelime, bir suret. Ve hepsinde o rahman’n ltuf ve keremi okunur. Sonu : Suret-i rahman; Allah’n rahmetinin en parlak aynas ve en gzel tecellisi diye zetlenebilir.  


iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.