Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla




islam << anasayfaya geri dn
nsanlarn dnya nimetlerinden aldklar paylardaki farkllk, ilh adalet ynnden nasl yorumlanabilir? - islamda islamiyette dinimizde
a b c d e f g h i j k l m n o p r s t u v y z Namaz



Soru: nsanlarn dnya nimetlerinden aldklar paylardaki farkllk, ilh adalet ynnden nasl yorumlanabilir?

Bu soruyu soran baz kimseler adaletle eitlii kartrrlar. Bu kinattaki her varlkta ve her olayda eitlik deil adalet hakimdir. nsan yzne bu nazarla baktmzda gzle kulan, burunla azn eit olmadn ama her birinde tam bir adaletin hkmettiini grrz.

Her insann hayat mstakil bir eserdir ve dnya kurulal beri, bu eser ilk ve son olarak yazlmtr. Hl byle olunca, insanlarn her birini iinde bulunduu btn artlarla birlikte dnmek, bandan geen farkl hdiselerle ve imtihan edildii deiik olaylarla beraber nazara almak gerekiyor. Bir insan hakknda vereceimiz hkm dierine l olmuyor. Birisini ykselten ayn hdise, berikini alaltabiliyor. Birinin hakknda hayrl olan, dieri iin er olabiliyor. Birinin nefret ettiine bir bakas can atabiliyor. Herkes kendi artlar iinde bir imtihana tbi tutuluyor. nemli olan bu artlarn farkll deil, bu imtihandan baaryla kmaktr.

Baz dnya nimetlerinden faydalanma noktasnda, insanlar arasnda birtakm farkllklar grlyor. nsanolu, bylece, kadere teslim ve ksmete rza hususunda da ayr bir imtihan geiriyor. Bu imtihan kazanan fakirler ok olduu gibi, kaybeden zenginler de az deildir. nk, ksmetine raz olmayan insan, ne kadar varlkl olursa olsun, daha fazlasna gz dikerek kadere isyan yolunu tutabilir. Yine, dnya payndan az hisse alan nice fakirler de kendilerinden daha dkn insanlar dnerek kr yolunu tutabilirler.

Servet imtihan olduka ardr. Zektn eksiksiz vermek, bununla da yetinmeyip fakirleri sadakayla sevindirmek, o aaaya ramen tevazu iinde yaamak, kalbini dnyaya kaptrmamak ve madd imknlarna gvenmemek bu imtihann en nemli sorulardr. Bunlar, nefsin hi mi hi houna gitmez.

Mevki ve makam sahipleri iin de benzer bir tablo izilebilir. Biz kendi aklmzca, servet ve makam sahiplerinin daha fazla kr ve ibadet edeceklerini sanrz. Ama uygulamada ou kez bunun aksiyle karlarz. badet ehlinin, genellikle, fakirler ve orta gelirli kiiler olduklarn grrz.

Yanl anlalmasn. Zengin olmak ve ileri makamlara kmak elbette istenmeli ve bu konuda gerekli sebeplere ba vurulmal. Ama, elde edilemeyince de zntye kaplmadan, gam ve kederde boulmadan, “Hakkmda hayrls byle imi.” denilebilmelidir.

Bir gn bu imtihan meydan kapanacak. Her ey gerilerde kalacak. Maher meydanna gelen insanlar, oraya imanlarndan ve salih amellerinden baka bir ey getirecek deiller. Bu nokta dikkatten kamamal. nemli olan, bu ksa dnya hayatnda yle veya byle yaamak deil, o dehetli meydana, dnya imtihann kazanm birisi olarak gelmektir. nk, byle bir geliin mkfat ebed saadettir.

u nokta da ok nemlidir: Bu dnya hayatn zehir eden hdiseleri kendimiz ihdas ediyoruz. Birbirimize yk oluyor, zulmediyor, azap ektiriyoruz. Kalp krmaktan, mal gasp etmeye kadar bizi rahatsz eden her ne varsa, hepsinin arkasnda kendi nefsimiz, kendi irademiz yatyor. Bunlar olmasa, hepimiz ilh takdirle gelen btn musibetlere kar teslim, tevekkl ve rza ile dayanabilir, sabredebiliriz.

Hdiseleri gzel yorumlama hissini kaybetmisek, her eye menfi nazarla bakyorsak, ruhumuzda kskanlk, hrs, haset hkim olmusa, kanaat nedir bilmiyorsak dnya hayatmz kendi elimizle harap ediyoruz demektir. Artk ne bakalaryla kavga edelim, ne de kadere itirazda bulunalm. Dnyann en ileri makamlar da bize verilse, en byk servetlerin de sahibi olsak, bu ruh ve bu ahlk bizde olduka saadeti yakalamamz mmkn deildir.

Zenginin zektn, sadakasn tam olarak verdii, “Komusu a iken tok olan benden deildir.” hadisindeki tehditten herkesin korktuu, gzel ahlkn btn ubeleriyle hkim olduu bir beldede insanlar bir cennet hayat yaarlar. Dikkat edersek, bizi rahatsz eden hususlar kaderden den paymz deil, insanlarn nefislerinden grdmz zararlar, yanl davranlar, hakszlklar, zulmlerdir.

nsanlar belli hedeflere, makamlara yahut servetlere iki yolla ularlar. Bunlardan birisi, merudur, dieri gayr-i meru.

Bir insan, zorbalk, hakszlk veya sahtekrlk yaparak yahut kul hakkn bir ekilde ineyerek baz menfaatler elde etmi olabilir. uurlu bir Mslman, bu tip kazanlara heveslenmek yle dursun, onlara sahip olmaktan Allah’a snmak mecburiyetindedir. “Falan hrszlk etti de servet sahibi oldu; bana byle bir frsat dmedi.” diyen insann, Allah ve hiret inanc sarslm demektir. Bu adamn asl zarar, kaybettii o madd servetler deil, yitirdii insan ve slm deerlerdir. Buna alamal, buna zlmeli ve bunlara yeniden kavumann yollarn aramaldr.

Servet ya merudur, aln terinin neticesi, gayretin mahsuldr; “doru ve drst tacir, kyamet gnnde sddklar ve ehitlerle beraber har edilecektir” hadis-i erifindeki mjdeye dahildir veya, gayr-i merudur, hakszdr, zerinde zulm damgas vardr. Hz. Mevlna’nn, “Zalimlerin mallar uzaktan gzel grnr, ama hakikatte mazlum kandr, vebalidir.” dedii trdendir.

Kazan meru ise sahibine dman olunmaz, gayr- meru ise ona heveslenilmez. Her iki halde de bizim bakalaryla fazla iimiz yok demektir. Biz haksz kazan zerinde durmak istemiyor ve sz konusu soruyu, “Meru kazan noktasnda kullar arasnda grlen farklln hikmeti nedir?” eklinde kabul ediyoruz.

ou insan, zengin olmay ve lks iinde yaamay saadetle kartrr. Nice varlkl insanlar saadetten mahrumdurlar. te yandan orta gelirli yahut fakir nice insanlar da mesut bir mr geirirler. Saadet; servet ve makamla deil, imanla, salih amelle ve gzel ahlkla yakalanr.
 


iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.