Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla




islam << anasayfaya geri dn
MAM-I MUNTAZAR - islamda islamiyette dinimizde
a b c d e f g h i j k l m n o p r s t u v y z Namaz



Soru: MAM-I MUNTAZAR

Beklenen mam. mamiyye is da denilen sn-Aeriyye (Oniki mamclk) mezhebinde onikinci imam. Gerek ad Muhammed b. Hasan el-Asker, knyesi Hz. Peygamber'in knyesi, yani Ebu'l-Kasm'dr (d. 15 aban 255/30 Temmuz 869 Samarra). sn-aeriyye geleneklerine gre ad sylenmez, yalnz lakaplaryla anlr. Lakab anldktan sonra "Accelallahu ferecehu" (Allah onun zuhurunu abuklatrsn) denir. Birok lakab vardr. Bunlarn balcalar Sahib'z-Zaman (Zamann Sahibi), Sahib'd-Dar (Yurdun Sahibi), el-Kim (Ayakta Duran), el-Hccet (Kesin Delil), el-Htim (Hatmeden, Sona Erdiren), Nahiyet'l-Mukaddese (Kutlanm Yn), el-Hdi (Hidayete Sevkeden), el-Mehd (Hidayet Olunmu) ve el-Muntazar'dr (Beklenen). Genellikle el-Mehd ve el-Muntazar olarak anlr. mam- Muntazar inanc, bir-iki kk farkla Snn dnyada benimsenen Mehd inancna benzemektedir.

sna aeriyye ya da mamiyye ia'snn anlayna gre, Onikinci mam Muhammed b. Hasan el-Asker, Samarra'da dodu. Babas Hasan el-Asker, lmnden nce onu yaknlarna gstermi, onlar mjdelemi ve "sahibiniz budur" demitir. Hasan el-Asker'nin lmnden (260/873) sonra, babasnn cenaze namazn kldran mam- Muntazar, evlerindeki serdaba girerek gizlenmitir. Bu gizleni 328/940 ylna kadar srmtr. Gaybet-i Sura (Kk Gizlilik) dnemi denilen bu sre iinde el-Muntazar, ballar ile ilikilerini Nvvb- Erbaa (Drt Naib) ya da Sfera-i Erbaa (Drt Eli) denilen drt kii aracl ile srdrmtr. 328/940 ylnda ballarna Tevkiy denilen ksa bir talimatname gndererek tm ilikilerini kesmi, Gaybet-i Kbra denilen byk gizlilik dnemine girmitir. Son tevki'nde, "Yeniden yeniye ortaya kan olaylarda hadislerimizi rivayet edenlere bavurun; nk onlar sizin zerinizde hccetimdir benim, ben de onlara Allah'n hccetiyim. Gaybetim zamannda benden faydalanmak, bulut altna girdii zaman gneten faydalanmaya benzer. Yldzlar nasl gk ehline amansa, ben de yeryzndekilere amanm; onlar benimle esenleirler. Soru kapsn kapatn, size gerekmeyen eyleri sormayn, bilmediiniz eylerin stne dmeyin" diyen el-Muntazar, halen yaamakta ve gelmesi beklenmektedir.

Snn dnyada Kyametten nce geleceine inanlan Mehdiye ilikin tm kabul ve rivayetler, sna-Aeriyye iasnca gelmesi beklenen mam- Muntazar'a yorumlanr. i hadis derlemelerinde Snn rivayetlerle akan ya da kk farklar tayan ok sayda rivayet yeralr. Bu rivayetlere gre mam- Muntazar'n ortaya kmasndan nce kk ve byk olmak zere birtakm alametler grlecektir. Hemen tm km olan kk alametlerin balcalar inanszln hkm srmesi; rvet ve faizin hell saylmas; namazn kaybolmas; emr bi'l-maruf ve nehy ani'l-mnker (iyilii emretme, ktl engelleme) grevinin yerine getirilememesi; haramlarn hell bilinmesi; zulmn yaylmas; mminlerin umutsuzlua dmesi; Kur'an'dan yalnz ders, slm'dan yalnz isim kalmas; kan dkmenin nemsiz saylmasdr. Byk alametlerin balcalar da mehdilik iddiasyla birok kiinin ortaya kmas; Nefsi Zekiyye denilen bir kiinin Mekke'de ehit edilmesi, bulac hastalklarla birok kiinin telef olmas; halkn yarsndan fazlasn krp geirecek savalar kopmas; Sfyn denilen bir zalimin ortaya kmas ve adamlaryla birlikte Mekke ile Medine arasnda yere batmas; Ramazan aynda uyuyanlar uyandracak, uyanklar dehete drecek iddetli bir sesin onu bildirmesi; birbiri ardnca gne ve ay tutulmalarnn olmasdr. Btn bu alametlerden sonra mehdi olan el-Muntazar gaybetten karak gelecek; Bedir savanda bulunan mslmanlarn saysnca yzon kii Kbe nnde kendisine biat edecek, arkasndan btn mminler uyacak; Hz. sa gkten inerek arkasnda namaz klacak; zulmn ve yalann temsilcisi olan Deccal ldrlecek; slam btn adalet ve gereklii ile dnyaya hakim olacaktr.

mam- Muntazar inanc i dnyada bir ntizar- Ferec (Zuhuru Bekleme) dncesinin domasna neden olmutur. Bu dnce i mslmanlar arasnda olaylar karsnda iki tr yaklamn benimsenmesine yolamtr. Olumsuz olarak nitelenen ilk yaklama gre mam- Muntazar ktlklerin en youn olduu bir zamanda zuhur edecei iin ktlklere kar konulmamal, toplumun dzeltilmesi ve slm'n egemen klnmas yolunda aba harcanmamaldr. nk, bu yoldaki abalar mam- Muntazar'n zuhurunu geciktirecektir. Olumlu ve yapc olan ikinci yaklama gre mam- Muntazar'n ortaya k hak ile batl arasnda sren bir dizi mcadelenin son halkasn oluturur. Bu nedenle mminler pasif bir bekleyi yerine ktlklere kar mcadele etmeli, slam' topluma hakim klmaya almaldrlar. ran'da gerekletirilen slam devrimi, ayn zamanda, olumlu bekleyi dncesinin dierine baskn knn da bir gstergesi kabul edilmitir.

Ahmed ZALP
 


iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.