Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla


selahattin yusuf kimdir ? selahattin yusuf biyografi
Canim.net
a  b  c    d  e  f  g  h    i  j  k  l  m  n  o    p  r  s    t  u    v  y  z 
selahattin yusuf

1974 ylnda Trabzon^da dodu. 1991 ylnda A. . Siyasal Bilgiler Fakltesi^ne girdi. SBF^de edebiyat ve felsefe arlkl yaym yapan bir okul dergisi olan Mekteb-i Mlkiye^yi drt yl boyunca arkadalaryla birlikte kard. lk iirleri ve denemeleri bu dergide yaymland. Okuldan 1997 ylnda mezun olan , ayn yl Dergh Yaynlar tarafndan haftalk olarak yaymlanmaya balanan lke dergisinde ksa bir sre kltr-sanat kritikleri yazd. Yeni afak gazetesinde 1996^dan itibaren popler kltr eletirileri yazd. Yeni afak^tan 2000 ylnda ayrld ve Milli Gazete^de yazmaya balad. Ancak Milli Gazete^deki serveni ksa srd. u anda yalnzca edebiyatla urayor ve haftalk Gerek Hayat dergisinde yazmaya devam ediyor. Yazarn daha nce yaymlanm Sirenleri Taa Tutun! (Krkambar Yaynlar 1999) ve imdiki Zamann zinde (Birey Yaynlar 2000) adl iki kitab bulunmaktadr. stanbul^da yayor.

HAKKINDA YAZILANLAR

^la
^Baka Gklerin Altnda^
Gazete yazlarndan tandmz ^la, yllk birikimi sonucu ortaya kan yeni kitab "Baka Gklerin Altnda" zerine konutuk. Yusuf^la, beslendii kaynaklardan, hikayelerinde neden dipnot kullandna, Ankara^da hikaye yazmaktan, gelecekle ilgili planlarna kadar geni bir yelpazede konumaya gayret ettik.

KTABIN KNYES

Baka Gklerin Altnda, , ule Yaynlar, 2002 stanbul, 116 s.
SATINALMA BLGLER
Melih Bayram DEDE
editor@dergibi.com

Baka Gklerin Altnda bir hikaye kitab; ancak iinde allm hikaye anlatlarndan farkl bir younluk var. Hikaye trne gre zor okunan, etrefil bir diliniz var. Bunu, trler arasndaki ilikiye baknzla birlikte ele alabilir miyiz?
yle bir ey var. Baz arkadalardan duyuyorum arada bir. Ben u trde asla yazmayacam da mutlaka bu trde yazacam diyorlar. Byle kararlar, eer belli bir tecrbenin sonucunda alnmyorsa salkl gelmiyor bana. Daha ortaya kmadan biimi belirlenmi, kadavras biilmi bir duygusal dnsel dnya tasavvur edemiyorum. Trle yazar arasnda bir seme-seilme meselesi varsa, yazar tr semez; bilkis tr yazar seer, diye dnmek lazm. Bu, hi deilse edebiyatn trleri iin byledir. Sizin sylemek istediiniz yle eyler vardr ki, o eyleri ancak o form iinde ortaya koyabilirsiniz. Eer o biimde koymazsanz, boluk kalr. Tam oturmaz.

nce tr seip ondan sonra yazmaya balarsanz, biimle muhteva arasndaki hayat ba zedelenmi olacaktr. Samimiyet daha batan alabora oluyor demektir. Samimiyeti ben iin merkezine yerletiriyorum. Gerekten yazmann kalk noktas buras olduu iin de sevinelim. nk bylece yazmak bir susuzluk isteine, bir ocukluk lekesizliinin srp giden talebine dnm olacaktr. Eer o Franszlar yazdklar eyi tr kaygsnn zerine karmam olsalard yazdklarndan yeni bir tr doabilir miydi? Aloysius Bertrand, Arthur Rimbaud ve sidore Ducasse (Lautreamont)^dan bahsediyorum. Kendilerini samimiyetle yazmlar bu adamlar ve yazdklar sonradan nesir-iir diye anlr olmu. Sonradan kimse de elini altna sokamam o metinlerin. Friedrich Nietzsche^nin bir air mi, yoksa filozof mu olduu konusunda u ana kadar bir karara varlamad. Peki bu onun yazd eylerin kymetine ne yapabilir? Hi.

Ancak bu sylediklerimin, u anda zaten fazlasyla var olan kemiksizlii, ciddiyetsizlii ve sululuu destekleyen ynde en ufak bir tesiri olacaksa, dilimi eek ars soksun. nsanlar hemen ve imdi yazabileceklerini dnyorlar. Yazyorlar da. lerini dkyorlar maalesef. te sne zararls dediimiz yazar ve air tipi byle vcut buluyor. Gerek yaznn, gerek edebiyatn stn rtyor bu. ok nemli ve kilit bir kelime var: Kolay. Evet, zamanmzn ifsat edici bir ideolojisidir bu. Kolay para, kolay kadn, kolay yemek, kolay sinema, kolay iir, kolay hikaye, kolay yazar, kolay air, kolay ulam, kolay snma, kolay iliki, kolay evlilik, kolay geim, kolay makam, kolay bilgi, kolay spor, kolay dnya. nsanlarn vcutlarna kolay spor yaptrabilmeleri iin elektrikle alan aletler sektrnn kurulduu bir zamandayz, dikkat!

nsanlar yirmi yldr ayak vurup, byk bir airimizi-dnrmz anlamadklarn, bu airin ii yokua srdn devaml geveleyip duruyorlar. Dnn. Onu anlamadklarn syleyen genler, okurlar bydler, davay sattlar, yollarn buldular, gbeklendiler, birer ya bidonuna dndler ve hala, evet hala utanmadan onu anlamyoruz diyorlar. Ama bu sefer seslerinin tonu biraz daha gevek dikkat ederseniz. Biraz daha gvensiz ve sulu bir tonda sylyorlar bunu. Yani iin rengi epeyi deimi bulunuyor. O zaman kaln kafalaryla anlamamlard ve bu sonra kaln yrekleriyle anlamamaya dnt, giderek kaln ahlakszlklar ve banka hesaplar yznden anlamamaya dnt. Dikkat edelim. Burada hayat bir nokta var. Anlamyorum diyenler, aslnda kendilerine itiraf edemeseler bile, anlamak istemiyorum diyorlar. Bu hep byle olmutur. Anlamyorum diyenler, yaamn ve dnyann gizemini kafasndaki eci bc llere indirgeyebilmek iin dnyay ve yaam arptmaktan ekinmeyen insanlardr. Bencillik, cahillik, ahlakszlk, grgszlk, peynir kokusu, orap kokusu, bol tsz pantolonluluk, yzn aynada grememezlik..

Hikayelerinizde, dipnotlar var. Yer yer harflerin boyu birden deiiyor, klyor. Bunun asl gayesi nedir acaba? Ne yapmaya alyorsunuz?

Dipnotu kk bir anlatm imkn olarak dndm ve uyguladm. Biimi boyutlandrsn, bu gnn gerekliine yakn/benzer halde hikayenin izledii yolu duraksatsn, deitirsin ve onu arptsn istedim. Biim olarak ta bu gn eletirsin istedim yazdklarm. zellikle Baka Gklerin Altnda hikayesinde bunu gerekletirmeye altm. Orada kahramanm hem ocukluu, hem delikanll, hem ihtiyarl ve en sonunda da delilii tadyor. Bunlar ayn hikayenin iinde grmek istedim. Neden biliyor musunuz? Ben bu saydklarmn hepsiyim nk. Siz de ylesiniz artk. Hepimiz yleyiz. Zamanmzdaki yaam genel olarak byle erevelemek istiyorum.

O kza azdr. Evlenmek ve yuva kurmak istiyoruz. e ihtiyacmz vardr. Sigortal olsun isteriz, emeklilik var. imdiden emeklilii mi dnyorsunuz? Dnersiniz o bitimsiz yeil lkeye, ocukluunuza. Yoktur artk. Etrafnza bakarsnz: Hibir ey yoktur. Hibir ey yoktur. Bir zindandasnz ve bulunduunuz yere ancak bir ip gibi debilen ktr ocukluk. Ne kadar aydnlatabilir? Onunla yaarsnz geri. Onu hatrlarsnz ve sizi brakmaz. (Rilke ondan ksack bir an bile hatrlayabilirsen, artk kimse seni zindana koyamaz, der) te bunun srekli sarholuudur ki; aklnzn eklem yerleri yava yava gevemeye balar. Allah, ykn fazlasn zerinizden alyordur yava yava.

Kk harfleri, bilin kaymalarn kaydetmek iin kullandm. Bu yolla, eer baarabildiysem, konvansiyonel yaz dilini bozabilmenin bir imknn elde etmi oldum. Allm, yerlemii, kabuk balam ve sertlemi olan (ii lm olan) amann bir yolu olarak grdm bunu. Dili kozmetik dzgnl ve yalnkatlndan kurtarmak istedim. Bilin kendi yolunda giderken bilinalt da kanasn, bilin derisinin stne szversin aniden, istedim.

Sanrm dergilerde yk yaynlamadnz ve ilk defa bu kitapla birlikte yklerinizi gryoruz.

Evet. Doru. Gerek Hayat^ta bir hafta Takip Ediliyorum?un bir ksm kmt, o kadar. Ben hikayelerimi yldan beri saklyordum, evet. Bilmiyorum. Biraz kskanlk galiba. Biraz da ayarma gre bir derginin olmamas, sebep. yle srekli bir mnasebet iinde olabileceim bir ortam yok. Dergi biraz ortam meselesi. Bu yok benim iin. Bazen kiisel (kiisel olmayan ne var hayatta?) sebepler ne kyor akas. Lafm azmda kalsn daha iyi, diye dnyorsunuz.

Birikimlerini ou zaman dardan temin eden biri olarak gryoruz sizi? Yanlyor muyum? Size tesir eden sanatlar, ortamlar veya sanatlar biraz syler misiniz?

Beni davran bozukluuna kadar gtren birka sanat var. te, on be ylda sekiz-on sanat. Yazar, air, mzisyen, filozof ve sinemac. Bunlar ok iyi sanat deildirler benim iin; genellikle sanatn dnda, stnde deerlendiririm ben onlar. (ok mu parlak konutum?) Bir mklm var yalnz; yeniden okuma yapamyorum. Asla baaramyorum bunu. Yalnzca bir kere baardm. O da ayn kitab ngilizcesinden okuduum iin. Fakat, sz konusu eserlere, dardan bakarm. Hepsi kafamn iindedir zaten. Episodlar halinde hatrlarm. Birer grnt olarak hatrlarm. Birer enstantene olarak hatrlarm. Tylerimi kaldrrlar.

Ara sra kitaplmn nne kadar gider kartrm onlar aradan ve ellerim. Sayfalarn rast gele kartrrm. Mzik diline eviririm iimden onlar. Mzik kulanz yoksa, uyuma mziksel bir mihenkle yaklaamyorsanz eer, sanatnz ok eyleri kaydedemiyor demektir. Resmin teorisiyle ve tarihiyle ilgiliyim daha ok. Fakat nedendir bilmiyorum, film dnda grsel sanatlara kar yenemediim bir mesafe var bende. Gzel sanat olmalarndan mdr nedir, bilmiyorum. Hele heykel. teden beri bir skandal benim iin. Beni rktyor. Giacometti^nin ne kadar olaanst bir sanat olduu meselesinden nce bir ey var benim iin: Ben rkyorum ona bakarken. Tabiatmn kabul etmedii bir ey var heykelde. Eski Yunan^da kaln ilerden saylyormu heykel. Heykeltralar sanat saylmyormu. Loncalar zenaat loncasym.

Trkiye^deki rneklerine baktmda ise iyice canm yanyor. Tamamyla yutturulmu bir eydir bu memlekette heykel. apka gibi yani. Hi bizim deil. Klliyen yalan. Tamamyla yknme, ikiyzllk, beceriksizlik, utanmazlk, ebeklik. Ayn ekilde tiyatro da yle. sim yapm byk tiyatrocularmz gryoruz. Fareyi gren o kibar garson kedi gibi servis tablasn birden frlatp dizi filmlerin iine nasl da saldrdlar, grdk. Ama bir ey olsayd bari. Sonu ortada. Kof bir mbla, hamas bir performans, insana hzn verecek denli beceriksizlik, insan duymamlk, anlamamlk, yalanclk, dolandrclk.

Peki ilerisi iin neler planlyorsunuz. Sizden neler bekleyebiliriz?

Baka Gklerin Altndadaki hikayeler yaklak bir yl nce bitmiti. O zamanlardan beri iir alyorum. 1991^den beri zerinde durduum bir ey iir. Ancak verimli bir iliki kuramadm bir trl onunla. Kt iirler yazmak istemediim iin inat etmedim. Bir anneysem eer, ileride grmek istemeyeceim ocuklarm olmasn istedim. Uzatmadm fazla. Ama imdi, bir yldan beri onunla gerekten bulutuumu, onun bana kendini artk atn hissediyorum ve alyorum. Onun benim iin kanlmaz (hatta acil) bir ifade biimi olduunu hissediyorum. Bundan baka, hikaye deil belki ama roman da yazmak istiyorum. Ancak romann karlayabilecei bir dnya da uyanyor bende. Ancak, ona syleteceim eylerin daha da gelimesini ve acillemesini bekliyorum. Belki de tamamen yanlyorum. Nasip. Greceiz.

Ankara iin pek de iyi eyler sylenmez. Bu ehirde ak olmak, air olmak zordur ya da imknszdr denilir. Ankara^da hikaye yazmak nasl bir ey?

Ankara^da 1991^den 2001^e kadar kaldm. niversite iin gelmitim. Hi unutmuyorum ilk gn. Krkl otobsler dm koparmt. Byk binalar dm koparmt. nsanlar dm koparmt. O ak sakall ateist hocamz dm koparmt. Su kokuyordu. Ekmek rktc derecede beyazd. Hava kuru ve tavizsizdi. Yeillik ok dakik ve disiplinliydi. Bir gn bir arkadama refjlerin benim gzellik duygumu incittiini bana iddeti hissettirdiini sylediimde bunu anlamad ve kar kt. nk o Ankara^da doup bymt. Benimse ocukluum, geceleri balta girmemi ormanlarndan vahi hayvanlarn lklar, haykrlar duyulan bir yerde geti. Yamurlarda insann hi slanmad ormanlarda yitmiliim var benim. Dnebiliyor musunuz aslnda neyi kaybettiimi?

Geen bir yerde Saygdeer bir bymz bir ey syledi. Karadenizliler iin hayat ocukluktan ibarettir, dedi. ocukluklarn yaarlar ve oradan ayrlrlar artk. Hayatlar, geim derdi ya da baka sebeplerden dolay bitmitir. nanr msnz, bir tuhaf oldum. Hem byk airin bu empati gc, bu grme yetenei beni artt, hem de iimin derinliklerindeki o gizli tele ilk defa benden baka birisi, yabanc biri dokunmu oldu. Evet, benim iin dnya, Dou Karadeniz^e dklen o rma ieriye doru 20 km. gittikten sonra bambaka bir eye dnr. Yukarda etkinin szn ettiniz. Ben hep dndm. Niin gotik ortaa atolar, ilk romantizmin tabiat ve ycelik imajlar beni bu kadar etkiledi diye. Bunun cevabn ocukluumda buldum ben. Bunlar benim ocukluumun mekanlaryd.

air olmaya, ak olmaya gelince. Bana kalrsa insan bir kaya parasnn zerinde yaayp lse ve orann iirini yazsa da fark etmez. duyutadr. Bir yeri brakmak ve baka bir yere gitmek nemlidir asl. Bu insana daha fazla ileyen bir eydir. Ben doduum yeri terk etmemi, ikinci utero sendromu gibi alglarm. Domu olmann acsn ocukluumuzdan karken ilk kez tadyorsak, ocukluumuzun mekann terk ederek bunu ikinci kez tadyoruz. Bu en azndan benim iin aklkla byle. Oray bir kere terk ettiinizde ise, artk her yer hemen hemen ayn.

Kzlderililer^in, rezervasyonlarda niin ksa srede alkolik olup ktklarn merak etmitim. Sadece onlarn direnlerini krmak isteyen gaddar beyazlarn zendirmeleri yznden mi? Hayr. O dalar terk ettikleri iin. Doduklar iin. Geen Avustralya^dan gelmi birisiyle konuuyordum. Aborijinleri sorunca syledi. Hi armadm. nk bekliyordum o cevab. Hepsi de alkolik.

22 Mart 2002




Bu biyografi (selahattin yusuf) 6273 kez okundu.

Biyografi: selahattin yusuf Hayat-yaam hakknda bilgi veriyor.

iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler Sohbet 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.