Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla


salih mirzabeyolu kimdir ? salih mirzabeyolu biyografi
Canim.net
a  b  c    d  e  f  g  h    i  j  k  l  m  n  o    p  r  s    t  u    v  y  z 
salih mirzabeyolu

Salih Mirzebeyolu,1950 doumlu.


'nun Eserleri
1. Btn Fikrin Gereklilii -ktidar Siyaset Hareket- /Fikir (2.Basm)
2. Aydnlk Savalar -Moro Destan- /Destan
3. deolocya ve htill -Kavgann inden- /Fikir (2.Basm)
4. Yaamayi Deneme /Roman
5. nsz /iir
6. Tarihten Bir Yaprak /Fikir
7. Kltr Davamz -Temel Meseleler- /Fikir (3.Basm)
8. Damlaya Damlaya -Ylanl Kuyudan Notlar- /Fikir (2.Basm)
9. Anafor /iir
10. Necip Fazl'la Babaa -ntb ve lhm- /Fikir (2.Basm)
11. Mjdelerin Mjdesi /Hikayeler
12. slma Muhatap Anlay -Teorik Dil Alan- /Fikir (2.Basm)
13. Kayan Yldz Srr -h Eser heser- /iir (4.Basm)
14. stikbl slmndr -Denenmemi Tek Nizam- /Fikir (3.Basm)
15. Glgeler -Yaadigimz Gnler- /Roman (2.Basm)
16. bda Diyalektii -Kurtulu Yolu- /Fikir (3.Basm)
17. Dil ve Anlay -Dil ve Diyalektik- /Fikir (2.Basm)
18. Kkler -Necip Fazl'dan Esseyyid Abdlhakm Arvas'ye- /Menakb (2.Basm)
19. Marifetname -Szge ve ekil- /Fikir
20. Kavgam l -Necip Fazl- /Fikir (2.Basm)
21. Kavgam ll -Necip Fazl- /Fikir (2.Basm)
22. ktisat ve Ahlk -ktisada Giri- /Fikir
23. Hikemiyat -Tefekkr ve Hikmet- /Fikir
24. iir ve Sanat Hikemiyati -Estetik ve Ahlk- /Fikir
25. Hukuk Edebiyat -Nizam ve dare Ruhu- /Fikir
26. kence -Hukuk ve Hk- /Gzlem
27. Tilki Gnl l -Ufuk ile Hafiye- /Ruh Roman
28. Tilki Gnl ll -Ufuk ile Hafiye- /Ruh Roman
29. Tilki Gnl lll -Ufuk ile Hafiye- /Ruh Roman
30. Tilki Gnl lV -Ufuk ile Hafiye- /Ruh Roman
31. Tilki Gnl V -Ufuk ile Hafiye- /Ruh Roman
32. Tilki Gnl Vl -Ufuk ile Hafiye- /Ruh Roman
33. Hakikat-i Ferdiyye -le nen Nur- /Fikir
34. Sahblerin Rol ve Mns -Peygamber Halkas- /Fikir
35. Baycelik Devleti -Yeni Dnya Dzeni- /Fikir
36. Yamurcu -Gerekliin Peinde- /Fikir
37. Iik -Sohbet Konferans- /Fikir
38. Admlar -1984'den 1996'ya- /Fikir
39. Parakut' -Para'nn Roman- /Fikir
40. Hrka-i Tecrd -Risle-i k- /Fikir



Said AYKUTun kaleminden Mirzabeyolu

Hayat, stad' tandktan sonra bir avu ate!...Temel hedefi "ztlar aras muvazenenin stn nizam olan slam' hakim klmak!...Kukusuz bu davada oldugunu iddia eden pek ok kii var. Ama Mirzabeyolu'nun usl farkl. Bir kere en stte "ehli Snnet" kimlii var. Ve tabii "Evliya Kelam" ...eriat, -klli istikametlendiricilik vasf ile i ie- yamukluk nerede olursa olsun dzelten, plesi kltr onda!...
Mirzabeyolu'nun hayat, fikir ve eylemin iie getigi bir yumak... yle; nce en dorusunu tasarlay ve eksiksiz bir ekilde belirti... Sonra, hareket... Ve hareket iinde gzellii ve cevvallii artan fikir... Artk eylem ve fikir yle sk sarlr ki birbirine, ylesine meczolur ki; "bu adam ne diyorsa yapar" yahut "ne yapyorsa mutlaka dnmtr" dersiniz Mirzabeyolu iin. Onun sisteminde, tasavvufun derin kelimelerinden bir "kyam ve inklap"usul, bir diger tabirle, bu iin ideolojisi retilmitir. unun da bilinmesi elzemdir ki: O, direnmek iin direnmez. Gce sahip olduktan sonra,ne yapacan ve nasl yapacan da belirtir.

Kitaplarnda; Platon'a, Hegel'e ve Sartre'a rastlayabilirsiniz. Fakat, asla kuru ve kabuledici tarzda degil!... Mevz edilen fikrin can damarn yakalayp, mmkn olan en byk fayday teminden sonra, posay kenara attr onunki. Ve Bat tefekkrn incelerken, slam tasavvufunun derin lleri vardir elinde!... slubu kimi zaman giyotin kadar keskin, kimi zamansa "bulut" gibi; yamur dolu ve yumuack... Asla kuru rgt deil...

air, lakin iir anlay farkl; iiri "sr avcl" onun. Kitaplar "ortalama" deil; iyi bir zihin eitimi alm insanlara bile ar gelebiliyor. Yalnz bu "arlk" iirme olmayp; bilakis, ele ald mevzularn derinliinden kaynaklanyor. Nasl "ar" olmasn ki? Toplumu, tarihi, varl ve insan ruhunu ele almakla kalmayp; teferruat da belirterek, hepsinin "ana prensipler" le ilikisini iaretliyor. Dolaysyla srekli bir "gel-git" var eserlerinde. stelik slubu, gerektiinde ok ak... "Normal" ve "sradan" biri deil...
Kzgn bir dahi!... Bu yzden hakknda birbirinden farkl szler duyabilirsiniz: "ok sert", "ok yumuak ve merhametli", "iiri sr gibi", Destan airi mi ne; ekinmese 'kesin boyunlarini' diyecek. "Szleri mulak, genel kitle iin faydasz", "Cmleleri slogan gibi gayet ak", "Bak,bak; Hegel'i nasl da kullanyor" "Bu adam dervi yahu,her yerde menkibe", "Adamn, lm kalm endiesi yok herhal", "Gce kar ne kadar da ihtirasli", "una bak, nefs cihadndan bahsediyor!", "bu saylar da neyin nesi?" ...Uzayp gidiyor... Bu cmleler kurgulama deil; sevenlerinin veya muhaliflerinin de duyup bildii zere, onun hakknda -bilhassa entellektel ilgi sahibi evrelerde-yaplan deerlendirmelerden aynen naklettiimiz birka.
Herkes kendi aynasndan bakar ya!..


Xxxxxxx

SALH MRZABEYOLU VE BDA
Said Aykut
TAKDM
Said Aykut, BDA klliyatyla getiimiz yllarda tanm bir isim. Akademik eitiminin bir blmn Arab lkelerinde tamamladktan sonra yurda dnen, bir yandan akademisyenliini srdrrken dier yandan entelektel etkinliklerini bir aratirmaci, filolog, tercman ve mellif olarak yrten bir fikir iisi. Aykut, zellikle Arab dili ve kltrne vukufiyetiyle sahasinda temayz etmi ve bu dilden ok sayida tercme eseri yayinlanmi olmasi yaninda; kendisine ilgi alan olarak setii slam ve Bat tefekkrnn tarih mimarlar, Dou ve Batnn siyaset ncleri, Arab lkelerindeki son dnem fikir hareketleri, ayrca, modern veya klasik Bat dilleri zerinde de hayranlk uyandrc bir birikimin sahibi. Ona getirilebilecek tenkid de bu noktada belki: apszlklarn mthi bir pazarlama ve slb gzbaclyla rten "reklamc" entelekteller vasatnda, bu deerli birikimini pazarlayabilecei bir slb gayretkeliine tevessl etmeden, ilim ilehanesindeki "mtevazi" slbunu korumas. Geri onun sekinlii de burada galiba: . Said Aykut, aada okuyacanz yazy, aslnda "ortalama" bir Arabn anlayabilecei form zellikleri dahilinde "Araba" olarak kaleme ald.
AKADEMYA
; air ve mtefekkir!.. Necip Fazl'dan devrald "Byk Dou" fikir sistemini, "bda" keyfiyetiyle yaatan "gen adam"... stad, onun leminde, varlk ve fikir dnyasna alan "ana pencere"...
bda fikir sisteminin mimar olan Mirzabeyolu, 1950 doumlu. Hayat, stad' tandndan beri, bir avu ate!.. Temel hedefi, "ztlar aras muvazene sistemi" olan slam' hkim klmak!.. Kukusuz, bu dvda oldugunu iddia eden pek ok kii var. Ama Mirzabeyoglu'nun usul farkli. Bir kere, en stte "Ehli Snnet" kimligi var. Ve tabi "Evliy kelmi"... eriat, -kll istikametlendiricilik vasfiyla iie- yamukluk nerede olursa olsun dzelten, plesi kltr onda!..
bda Fikir Sistemi ise, varl ve hayat teferruatyla ele alan bir usl aslnda. Usl diyoruz; zira kkler, ana kaynaklar, lim ve vellerin szleri, tm bunlar ktphanelere dizili kitaplarda "mestr" lkin, neye nasl varlaca ve nisbetlerinin ne olduu o derece mhim ki, "uslsz" dal yapmak, "boulmakla eanlaml" olup kvermez mi!..
Mirzabeyolu'nun hayat, fikir ve eylemin birbiriyle iie getii bir yumak... yle; nce en dorusunu tasarlay ve eksiksiz bir ekilde belirti... Sonra, hareket!.. Ve hareket iinde gzelligi ve cevvalligi artan fikir... Artik, eylem ve fikir, yle siki sarilir ki birbirine, ylesine mezcolur ki; "bu adam ne diyorsa yapar" yahut "ne yapiyorsa mutlaka sylemi ve dnmtr" dersiniz Mirzabeyolu iin.
Onun sisteminde, tasavvufun derin kelimelerinden bir "kyam ve inklb" usl, bir dier tbirle, bu iin ideolojisi retilmitir. unun da bilinmesi elzemdir ki: O, direnmek iin direnmez. Gce sahip olduktan sonra, ne yapacan ve nasl yapacan da belirtir. Hem de, TEFERRUATIYLA belirtilen bir alternatif!..
Kitaplarnda; Platon'a, Hegel'e ve Sartre'a rastlayabilirsiniz. Fakat, asla kuru ve kabul edip geici tarzda deil!.. Mevz edilen fikrin candamarn yakalayp, mmkn olan en byk fayday teminden sonra posay kenara attr onunki. Ve Bat tefekkrn incelerken, slam tasavvufunun derin lleri vardr elinde!..
slbu, kimi zaman "giyotin" kadar keskin, kimi zamansa "bulut" gibi; yamur dolu ve yumuack... Asla, "kuru rgt" deil!.. air, lkin iir anlay farkl; iiri "sr avcl" onun.
Kitaplar "ortalama" deil; iyi bir zihin eitimi grm insanlara bile ar gelebiliyor. Yalnz bu "arlk", iirme olmayp; bilakis, ele ald mevzularn derinliinden kaynaklanyor. Nasl "ar" olmasn ki? Toplumu, tarihi, varl ve insan ruhunu ele almakla kalmayp; teferruat da belirterek, hepsinin tek tek "ana prensiplerle" ilikisini iaretliyor. Dolaysyla, srekli bir "gel-git" var eserlerinde. stelik slbu, gerektiinde ok ak...
"Normal" ve "sradan" biri deil... Kzgn bir dh!.. Bu yzden, hakknda birbirinden farkl szler duyabilirsiniz: "ok sert", "ok yumuak ve merhametli", "iiri sr gibi", "Destan airi mi ne; ekinmese 'kesin boyunlarn' diyecek!", "Szleri mulak, genel kitle iin faydasz", "Cmleleri slogan gibi, gayet ak!", "Bak, bak; Hegel'i nasl da kullanyor!", "Bu adam dervi yahu; her yerde menkbe", "Adamn lm-kalm endiesi yok herhl", "Gce kar ne kadar da ihtirasl!", "una bak; nefs cihadndan bahsediyor!", "Bu saylar da neyin nesi?"... Uzayp gidiyor. Bu cmleler, kurgulama deil; sevenlerinin veya muhaliflerinin de duyup bildii zere, onun hakknda -bilhassa entelektel ilgi sahibi evrede- yaplan deerlendirmelerden aynen naklettiimiz birka. Herkes kendi aynasndan bakar ya!..
Onun dncesinde, sonu gelmez bir hareket -ve dinamizm- var. Srekli canlilik! Ve Ibda Sistemi, teferruat konusunda hl oluum iinde; devam ediyor. nk, mimari yaiyor. ayet grencileri de gerekli cehdi gsterebilirse, bu gelenek, srekli yenilenen ve zn paslanmaktan koruyan bir "mektep" olmaya devam edecek!..
Hemen syleyelim; fikirleri yle yaygn, "moda" kavramlarla pek uyumaz. Zira, u -snp giden- smarlama akmlarn yaatt gibi, kullanlp atlan "zamana uymay" deil; Mutlak'n peinde, teleri hedefler. Alternatifini sunarak, a deitirmek ister!..
Edeb eserlerinde, kaosla dzenin birbirine yasland grlr. Uzaktan bakan iin Tilki Gnl, gerek bir kar frtnasdr. Oysa, usln bilme cehdine girenlerin ellerinden dremedigi bir "kinat kitab" olur ki; ite o n okuyucu, o uultulu frtnadaki her kar tanesinin, birbirinden farkl bir desen tadn grr. Kimileri iin "rya tbiri", kimileri iin "ite kopan" frtnalar, kimi
leri iin "lgat kitab", kimileri iinse "sihir"... Bu kitab anlamak iin -galiba en bata-, "yazandan nce yazdrana bakmak" ilkesi geerli!..
bda Sisteminde "akl", hakk yenemez bir let. Ama yalnzca let!.. "Kalp" ve "sr idrk" ise, asl. Sonsuza alan penceresini, bylece muhatabna gsterir bda!..
Ksaca; hayat ve kinat, nerede ne kadar karmak veya zor anlalr bir renge brnmse, bda Sistemi de ite orada "zor anlalr" bir slba sahip. Ve yine nerede bir mny bedih olarak anlyorsanz, ite orada "bedih" olarak anlalr bda. Muhteem bir Kaos ve Muhteem bir Dzen!..

xxxxxxxx

Btn Ynleriyle Krt Meselesi

Akademyaya Doru


ZENDPRESS- Derginizin bir saysnda Yavuz Sultan Selim'in mirasn srdreceinizi sylyorsunuz, bir yandan da Krt meselesine sahib kmaya alyorsunuz?.. Oysa Yavuz, Dersim'li Krtleri kesip asan birisi deil miydi?.. Yine ayn Osmanl 1830'lardan balayarak Krt prensliklerini (Bedirhan, Bban vesaire) tasfiye etti?
SALH MRZABEYOLU- Yavuz Sultan Selim'in mirasnn srdrleceini haykran dergi Taraf isimli dergidir... bda Fikriyat'n, kendi hususiyetine ve olu mizacna gre yrten bir cephe... Adresi bylece belirtmemin sebebi, fikri benimsediim, fakat ifdecisi ben olmadm bakmndandr; yni dergiyi ben karmyorum... Benimsiyorum, nk dergide belirtildii zere Yavuz Sultan Selim, slm birlii davasnn sahibi adamdr; bu davann byk aksiyoncusu, remz ahsiyetidir... Bu davann nne kim ktysa, bertaraf etmi ve etmeye alm bir kahramandr; kendi kardeinden tutun da, i sapklarna ve Msr seferine kadar hep bu gaye ile tepelemitir... Daha nce de belirttiim gibi, Osmanl bir kavim deil, kavimlerin harman olduu bir "mmet" devletidir; slm'n hakikatini temsil eden Snni Krtler de, bu davada Yavuz Sultan Selim'e zellikle yardm etmilerdir... Aslnda dorudan doruya unu sylemem gerekirdi: ldrmenin kendi bana "iyi-kt" deerlendirmesi olamaz... Yeri gelir, stad'mn syledii gibi, "mikroba merhamet, hastaya merhametsizlie varr!"... Yavuz'un tepeledii, i Krtlerdir; imdi kontrgerillann Hizbullah diye mereblerinde rgtlendikleri ve dzen adna PKK'ya kar kan zmre... Sz PKK'dan almken, "szde Krt'n meselesine sahip kyor ama, hep Krtleri ldryor" desek?.. stelik Yavuz Sultan Selim ve Ulu Hakan Abdlhamit Han, Kemalist rejim adna kalem yrtenlerin "Krtlere yz verdi, Krtlk uuru bunlarla uyand!" diye buz ettikleri iki isimdir... Aynen, "Krtlere yz verdiler!" derler; "Krt diye diye, bu Trkleri ayr kavim zannettirdiler!"... Altn izdiim bu husus, "Krt meselesine sahip kmaya alyorsunuz" ifdenizin eitli yanllklarndan birini de gstermi oluyor!.. Sorunuzun son faslna gelince... Yavuz Sultan Selim'den sonra Osmanl genellemesine atlayarak 1830'lardaki tasfiyelerden bahsetmenizi, hdiselerin muhasebesi ynnden bir zaaf olarak grrm: "yi adamn kelek olu" hesab, oulun vasf babann mmtaz ahsiyet olduu hakkndaki hkm bertaraf etmez... Osmanllar, mmet olarak -ki Krtler de buna dahildir- slm' temsil ettikleri kadar ykselmi, temsil liyakatini kaybettikleri nisbette de gerilemi ve kmlerdir... Dikkat ediliyorsa, sz geen tasfiyelerin artlar zerinde deil de, muhakeme uslnz zerindeyim... Baka bir ynden: Mesel, Anadolu birliinin salanmas safhasnda, bir sr Trk beylikleri de tasfiye edilmitir... PKK'nn, "gayeye o trl deil de, bu trl ulalr" diye, metod ayrlndan dolay -hem de Krt olmasna ramen- tasfiye etmeye alt Krt rgtleri?.. Demek oluyor ki, hakllk-hakszlk deerlendirmesi ayr eydir, gcn hakl kullanlp kullanlmamas ayr eydir, bayran gc olanda kalmasnn tabilii ayr eydir, herkesin kendi ynnden hakl olup da gcn tayin edici rol oynamas ayr eydir!.. Gelelim, verdiiniz tarih (1830) dnemine:
- "19. yzyln balarnda problem hline gelenlerden Vidin'de Pazvantolu, Rumeli'nde Tirsinikli olu smail Aa ve Dramal Mahmut Paa, Yanya'da Tepedelenli Ali Paa, Trhala'da Tflboz, Manisa'da Kara Osmanolu, zmir'de Ktibzde, Yozgat'ta apanolu, Sivas'ta Kadkran, Trabzon'da Tuzcuolu, Mu'ta Emin Paa, Ravanduz'da Mehmed Paa, Cizre'de Bedirhanler, Sleymaniye'de Babanlar vb. olmak zere saysz mtegallibe ve derebeyi saylabilir. Bu blnmeyi, dalmay durduran, imparatorlukta otoriteyi ve devlet nizmn hkim klmak iin amansz bir abaya girien Sultan 2. Mahmud olmutur."
Altn izdiim bu husus, srarla Osmanl ile Krt' kar karya gsterme abasnn sakatln gsterir; dikkat edilirse, -hakllk, hakszlk davas bir yana-, devlet ve devlet ii eitli blgelere it meseleler karlamas var... Ayn eserden:
- "karlar ve ahs nfuzlar krlan mahalli Bey ve aalar, bu kez brahim Paa ile devlete kar anlamaya giritiler, ne var ki, yllardan beri yerli beylerin, aalarn, eyhlerin nfuz ve otorite kavgasnda oyuncak olan, fakat gerek selmetin devletin yce hkimiyetinde olduunu sezen halk, bu yaklamalara seyirci kald. Halktan gerek desteini bulamayan mtegallibenin bu teebbsleri de bir sonu vermedi. 1848 ve 1850 yllarnda yaplan harekt sonunda Cizre'den Bedirhan, Sleymaniye'den Baban ve Hakkari'den de Nuri Bey'in despotluklarna son verilerek Osmanl devlet nfuzu ran hududuna kadar yaylm oldu."
smet Parmakszolu'nun resmi gr dorultusunda yazlm "Tarih boyunca Krt Trkleri ve Trkmenler" isimli kitabndan altn izdiim husus, Bedirhaniler ve Babanlarn 1830 deil de 1848-1850 yllarnda tasfiye edildiklerini gsteriyor ki, bildiiniz gibi 1839 Tanzimat Ferman, hlen solun ilericilik adna akaklad bir hdisedir... M. Salih San tarafndan yazlan "Dou Anadolu ve Mu'un zhl Kronolojik Tarihi" isimli kitabtan:
- "1839 ylnda Byk Mustafa Reit Paa, Glhane Hatt Humayunu ile Tanzimat devrini at. Tanzimat idaresi kurallarna gre, beyliklerin kaldrlmas lzmd. Bu arada Mu'taki bamsz Beylerbeyi Aladdin Paa'nn evltlarnn da saltanatna son verilecekti."
Ayn eserde, Aladdin Paalarn tasfiyesinin civar airetler tarafndan memnuniyetle karland da belirtiliyor... Henz gerek anlamda Krtlerin tarihi yazlmam olduu iin, baz olaylarn ve gereklerin saptrlmas, Kemalist gr erevesinde bir takm -Osmanllar iin de olduu gibi- uydurma yorumlar bir yana, Aladdin Paalardan bahsetmemin sebebi, Mirzabey'ler ile akraba, bir ecere kopyasna nazaran da ayn kkten olmalar... Bu husus size iki bakmdan ok ey sylemeli... Birincisi; slm davasnn kavgacs olmam bir yana, sizin lnzle de "meseleye sahib kmaya alyorsunuz" sznn muhatab deilim... kincisi; hak ve hakikat kaygsn her trl oven duygudan stn tutmam ki, deerlendirmelerime ayrca kymet katsa gerek... Bu hususlar gz nnde tutulursa, Krt airetlerin birbirlerini tasfiye hareketleri yannda, szn ettiiniz tasfiyelerin bir Osmanl kartl olarak kullanmada sznn bile edilemeyecei gereini belirtmemin, tartma gtrmeyecei aktr!..
Xxxx




Bu biyografi (salih mirzabeyolu) 3335 kez okundu.

Biyografi: salih mirzabeyolu Hayat-yaam hakknda bilgi veriyor.

iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler Sohbet 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.