Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla


pukin kimdir ? pukin biyografi
Canim.net
a  b  c    d  e  f  g  h    i  j  k  l  m  n  o    p  r  s    t  u    v  y  z 
pukin

HAKKINDA YAZILANLAR

Pukinin din bilincinin olumasnda Dounun etkisi: Dou ve
Vladimir Kazarin*

1820 ylnda Krm gezisi srasnda ve sonrasnda, Pukinin mektup ve eserlerinde, Tavrida olarak adlandrlan eski Krm topraklarnda, Ortodoks Hristiyanlnn gelimesi ile ilgili an ve rivayetlerden bahsetmemesi, bu konuya fevkalade kaytsz kaldn gsterir.

Tamandayken, Ker Boaznn iki kysnda bulunan eski Taman Hanlna ve byk ihtimalle, 1792 yllarnn tarih bulgular arasnda en heyecan verici eserlerden olan Taman Hanlnn tatan yaplan muhteem antna ilgi gstermi ancak Meryem Anay Himaye kilisesinden hi sz etmemitir. Halbuki sz konusu Taman Hanlnn ta ant bir sre bu kilisede muhafaza edilmiti. Ayrca, o dnemde Meryem Anay Himaye kilisesine bal bir rivayet ok mehurdu. Bu kilise, 1022 ylnda Taman Han Mstislav tarafndan, Kosoglarn han Reded ile yaplan savata galip geldii iin kurulmutur.
Eski vakayinamelerde bu kilisenin Meryem Ana kilisesinin kalntlar zerine kurulmu olduu rivayet edilmitir. Pukinin Meryem Ana Kilisesinden ve kurulu zelliklerinden haberdar olduu muhakkaktr, nk kendisi Taman Han Mstislavn ahsiyetine ilgi duymu, Kafkas Esiri adl uzun iirindeki dipnotlarnda bu handan da sz ederek, Mstislav adl Taman Hann anlatan ayr bir eser yazmay dnmtr. Pukinin btn bu olaylardan haberi vardr ancak eserlerinde bu konulardan hi bahsetmemesi manidardr.

Kere geldiinde Pukin, byk ihtimalle Hazret Yohhan kilisesini ziyaret etmitir. Eski Bizans usul ile ina edilmi bu kilise, ehrin esas grlmesi gereken yerlerinden birisidir, Kere gelen herhangi bir seyyah mutlaka buray ziyaret etmitir. Bu seyyahlar arasnda, kiliseyi 1818 ylnda ziyaret eden ar I. Aleksandrn isminin sylenmesi meseleyi yeterince aklyor zannederim. Hz. Yohhan kilisesinin kurulu tarihleri ile ilgili tartmalar hala devam etmekte. Pukinin yaad dnemde, kilisenin kurulu tarihi olarak M.S. VI yzyl (A. . Mihaylovski-Danilevski) ve III-IV. yzyl (G. V. Gerakov) tarihleri tahmin ediliyordu. Bunun yannda daha gereki fikirler de vardr (. M. Muravyev-Apostol). Gnmzde ise bilim adamlarnn bu konuda kesin bir cevab yoktur, tahmin edilen tarih ise VIII-XIV. yzyllardr.

Sivastopol yaknlarnda Fiyolent burnunda bulunan Georgi Manastrna Pukinin yaklam tarz ok manaldr. O dnemde sadece Krmn deil, btn Rusya Ortodoks Hristiyanlnn nemli kutsal yerlerinden olan bu manastrn kuruluunun 1000. yldnm yaklayordu. Rivayetlere gre, gnmzde manastrn bulunduu yerde eskiden bir maara kilisesi vard. O kilisenin papaz ise Andrey Havarisi idi. ise yazlarnda, ancak manastrn bulunduu yerin manzarasnn ok gzel olduuna ve manastr yaknlarnda eskiden antik mitolojiye ait olan fijeni Tavridada adl rivayette anlan Diana mabedinin bulunmasndan dolay manastrdan bahsetmektedir.

Bahesaray Selsebili adl eserinde Hristiyanlk (ancak Ortodoks Hristiyanl deil, Katolisizm) konusu ortaya kacaktr. Bu konu da o dnemde moda olan romantizmin meydana getirdii Avrupa (Hristiyanlk) ve ark (slm) kltrlerinin karlatrlmas akmna uymasndan dolaydr.

Nihayet, sraladmz olaylar arasnda en manidar, bahsettiimiz dnemde Krmdan sz eden Pukin, Krm topraklarnn Rus Hristiyanlnn vatan olmas ve burada 988 ylnda Prens Vladimirin vaftiz edilmesiyle ile ilgili bir kelime dahi sylememesidir. Byle olmakla beraber, Ruslan ve Ludmila adl uzun iirinde ve Mstislav adl uzun iirinin karalamalarnda Pukin, Prens Vladimirden bahsetmitir. O dnem, Rusyann resmi tarihisi olan N. M. Karamzinin yazm olduu Rusyann vaftiz olayn anlatan kitabn dikkat ve titizlikle okumu olan Pukinin, sz ettiimiz dneme ait eserlerinde bu vaftiz olayn ihmal etmesi anlaml ve dikkat ekici bir tavrdr. 1825 ylnda Krm gezen Griboyedov, Rusyann bu vaftiz olayn ok dnecek ve dile getirecektir.
Pukinin bu nemli olaylara kar kaytszlk ve suskunluunun nedeni, 1820 ylnda, dneminin modasna uygun olarak ar ateist olmasdr. Arkasnda, lise yllarnda yazd Rahip adl ahlaki serbest uzun iiri (1813) vard, ilerisinde daha yazlacak ve Tanrya kahredecek Gavriliada (1821) ve Odesadaki Temiz Ateizm Dersleri (1824, bahar) vard. Din deerlerini ve Ortodoks Hristiyanln Pukin, 1824 sonbaharnda Mihaylovskoye geldikten sonra yeni tanmaya ve benimsemeye balamtr. lgi ekici olan udur: Pukinin dine snmas, Kuran- Kerime nazireler yazdktan sonra balamtr.

Kurn- Kerime nazire yazma fikri muhakkak, dorudan Krmla ilgilidir. Pukin, ark kltrn, slam dnyasn Krm gezisi srasnda, zellikle Bahesarayda bulunduu sralarda tanmtr. Bir yabanc olan Pukini, Krm Tatarlarnn din emirleri yerine getirme titizlii hayrete drmtr. Bahesaray Selsebili adl uzun iirinde muhteem Dounun insanlarnn Kurann kutsal emirlerine titizlikle riayet etmeye hazr olduklarn, Peygamberi sevenlerin yalanrken Mekkeyi grme ve savata ehit olup cenneti kazanma arzularndan oka bahsetmitir.

Kasm 1824de, nazireler zerinde alan Pukin, 1790 ylnda kan M. Verevkin tarafnda tercme edilen Kurn- Kerimin metininden faydalanmtr. Ancak Kuran- Kerimdeki yazlar titizlikle takip etmemitir. Onun iirlerinin, kutsal kitabn surelerinin iir diline tercmesi olduunu sylemek yanltr. Pukinin iirleri, Kuran- Kerim sureleri esas alnarak, Tanr ile insan arasndaki mnasebetler zerine yazlm fikirlerdir.

Hakl olarak u fikir ileri srlebilir: Pukin, Rus insann bilincinde Ortodoks dininin yeri zerinde, slm tandktan sonra dnmeye balamtr. Bir derecede, Kurn- Kerim, Pukini Hristiyan buyruklarn analiz etmeye tevik etmitir. Kurn- Kerimin surelerini iir diline evirince, Pukin, doal olarak ncilin blmlerini iir diline evirme fikrini benimsemi ve gerekletirmitir. 1823 ylnda yazlan Eken iirinde Pukin, ncil hikayesinden yola karak, bu hikayesini Demokrat sa Mesihin masal olarak yorumlamtr. Boris Godunov trajedisinde (1824-1825) ise, air tarafndan tasvir edilen halk, Hristiyanlarn gayretle ettikleri duann Allaha ulamasn, Bahesaray Selsebilinin kahramanlarnn cokusuyla arzu edecektir.

Kurn- Kerim naziresinden, Pukinin sa Peygamberin ahsiyetini aklamaya alt nl Peygamber iiri (1826) domutur. Bu iirde air ilk defa bir Peygamberi, ferdi hayat dnda bir Mesih olarak dnecektir. Bunun yannda, Peygamber iirinde, air peygamberin vazifeleri arasnda, Tanrdan insan bilincine armaan edilen din deerleri yle yanstmtr:
lde yatan cesedime
Aniden bir ses geldi Tanrdan,
Kalk, Peygamber, kalk, gr, iit,
Diyar diyar dolaarak,
rademi kabul et, ettir, git,
nsan kalplerini szlerinle yak.
* Vernadskiy Tavriya Milli niversitesi Profesr, Rus Edebiyat ve Yabanc Edebiyat krss bakan (Simferopol, Krm/Ukrayna).




Bu biyografi (pukin) 3419 kez okundu.

Biyografi: pukin Hayat-yaam hakknda bilgi veriyor.

iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler Sohbet 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.