Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla


peyami grel kimdir ? peyami grel biyografi
Canim.net
a  b  c    d  e  f  g  h    i  j  k  l  m  n  o    p  r  s    t  u    v  y  z 
peyami grel

1959 stanbul doumlu. Temel ilgi alan resim. Sanata dair yurtiinde ve dnda bir ok aratrma yapt. Galeri kurdu, sergiler at. Resim, hat ve ebru sanatlarnda younlat. ok az sayda ama nitelikli sergiler at. renci yetitirdi. zgn grafik tasarmlar yapt. Belli bir yatan sonra hayatndaki dier departmanlarn hepsini kapatt ve sadece sanatla uramaya devam etti. nk sevdii ve heyecan duyduu alan ne ise ve bunun sonular ne olursa olsun onunla babaa kalmay temel ilke edinmiti.

HAKKINDA YAZILANLAR

an sanat
Mehmet Nuri Yardm
Trkiye 8 Temmuz 2001

an getirdii yeniliklere ayak uydurmak nemli. zellikle yaptklar sanat kitlelere tamak isteyen sanatlar iin bu ziyadesiyle gerekli. Ressam ebruzen , yllardan beri orijinal eserleri ve almalaryla sanat dnyasnn gndemindeydi. Grel, bir internet sitesi kurdu. Bu sitede sanatlarn almalarn sergileyen Grel, zellikle geleneksel sanatlarmzn n plna gemesini ve geni kitleler tarafndan tannmasn arzu ediyor. Sanatyla sanat ve internet ilikileri zerine konutuk.
nternet ortamna tadnz siteyi hangi amala kurdunuz, neler yapacaksnz?

Gelenek ve modern
GREL: ncelikle okuyucularmza sitemizin adresini verelim: www.aprmedya.com Bu siteyi kurmaktaki amacmz sergilerimizi ve eserlerimizi mmkn olduu kadar geni bir kitlenin izlemesine imkan tanmak. Ayrca sanata olan ilgiyi arttrarak bir eitim arac fonksiyonunu yklemek. Sitede bir tasarm stdyomuz, galeri ve dersanemiz var. Tasarm stdyomuz grafik ve web dizayn zerine zgn fikirler gelitiren ve bunun rneklerini sunmaya alan bir blm. nk u ana kadar internet dnyasnda genel olarak tasarmda mhendis kkenli insanlar etkiliydi. Oysa bu da tamamiyle grsel bir sanat. Sanatlarn bu konudaki ilgilerini younlatrmalarn bekliyoruz.

Siz ayn zamanda ebru ve hat gibi eserleri de sergiliyorsunuz sitede. Geleneksel sanatlarmza olan ilgiyi arttrmak amacyla m bu alanlara girdiniz?
GREL: Resim konusunda bata da sylediim gibi nemli olan zgn, yeni ve ayaklar yere basan eserleri ortaya koymak. Bunun iin bir sanat lkesinin deerlerini ve sanatlarn iyi bilmek zorunda. Ancak bundan sonra uluslararas arenada ses getirebilecek eserleri retebiliriz. Ebru ve hat iin de ayn ey szkonusu. Bu dallarda artk farkl ve yeni olmann rneklerini sratle ortaya koyabilmeliyiz. Eer gelenei devam ettirmek istiyorsak modern olmak zorundayz. nk aslnda gelenek ve modernizm birbirinden sanld gibi ayr eyler deildir. kisi birbirini besler, birbirini tamamlar. Yaamayan, hayatiyetini srdremeyen bir gelenek gelenek olmaktan kmtr.

Kalc olabilmek
Bir de dersane blmnz var sanrm. Neler yaplyor burada?
GREL: Dersanemizde de btn bu dallara ilgi duyanlarn eitim grebilecekleri bir zemin hazrladk. zellikle hayata keli bakmayan ok farkl incelikleri farkedebilen bir neslin olumasna katkda bulunmay umuyoruz. Hoca ve kaynak eser sknts eken genler, sanatn deiik dallarnda bize danabilir, soru sorabilir ve cevaplarn alabilirler. Ayrca yaknda bir web-cam araclyla iletiim imkan da salayacaz. O zaman canl bir diyalog kurma ve interaktif eitim yapma imkan doabilecek. u sralar ok nitelikli, editryal bir szgeten geirilmi link sayfas hazrlyoruz. Bu sayfada Trkiye ve yabanc kltr kurumlar ile sekin galeri ve sanatlarn adresleri ve birok alanda faaliyet gsteren seilmi adresler bulunacak. Her ay nl bir sanaty konuk etmek istiyoruz. Edebiyatla ilgili bir ke de hazrlanyor. Sitemiz gelen teklifleri de deerlendirmeye aktr. nk unu istiyoruz. Bizler bir noktaya kadar getirdik. Ancak bu elbirliiyle gelitirilebilecek bir alan. Herkesin katksna az.

zgnlk ve yenilik
Ebru sanats srekli yeni bir eyler denemelidir. Bunu yaparken geleneksel formlar, kalplar ve tespitleri iyi bilmelidir. Ebru, hat, tezhip formlar ve dier geleneksel formlar bir sanat iin salam bir altyap oluturur. Sanat bunlarn hepsini yerli yerince kullanmay bilmeli ve yeni aktarm yollar aramaldr. Hangi sanatla urarsa urasn, bir sanat ncelikle kendi lkesinin mevcut tarihsel ve geleneksel birikimini, ok iyi tanmak ve kullanmak zorundadr. Aksi takdirde, hem kendine, hem de toplumuna yabanclama tehlikesi ile kar karya kalr. Bu durum, o sanatnn dnya sahnesine deerli ve kalc eserler vermesini engeller.


HAKKINDA YAZILANLAR

Hilmi YAVUZ

Claude Levi-Strauss, Georges Charbonnier ile yapt o gerekten unutulmaz syleilerinden birinde, sanat yaptnn konumunu, dil ile doa arasnda bir 'ara konum' olarak temellendirir. Bu temellendirme, elbette sanatn semiyolojik alann belirlemek amacna yneliktir. Ama, pekala tarih alanna da tanabilir bir konumlandrmadr bu: Ve galiba, , ite tastamam bunu yapyor: Resmi, Doa'nn Tarihi ile Kltr'n tarihinden ayrld deil, tam tersine birbiriyle rtt bir imgesel alanda konumlandryor.

'in, Cemal Reit Rey Konser Salonu giriinde at resim sergisinin zerinden bir hayli zaman geti. Biliyorum. Ama gene de onun resimleri zerinde dndklerimi, ya da onun resimlerinin bana dndrttkleri zerine yazmaktan alamadm kendimi. Hemen belirtmem gerekebilir belki: Ben Trk resminin ' sahih' bir resim gelenei ina edebilmesinin, tpk iirde olduu gibi; ancak zihinsel ya da entellektel tarihimizin dayatt yani bize hem Doulu hem de Batl olmay dayatan problematikten yola kldnda mmkn olaca kansndaym. Trk resminde bu sahihlii imdilik sadece rahmetli Erol Akyava'n, 'in ve bir lde de Balkan Naci slimyeli'nin temsil ettiini sylemek, bana gre elbet, yanl olmayacaktr.

Resmin Doa Tarihi ile Kltr ya da Uygarlk Tarihi'nin birbirinden ayrld ya da koptuu alanda deil de, tam tersine, rtt imgesel alanda konumlandrmak! Galiba, nce, bu olduka soyut ifadenin biraz daha amlanmas gerek. Entellektel Tarih, bize doa ile kltrn, belki teknoloji ( alet retmek iin alet kullanmak ) veya belki, dil ( iletiim dili deil elbet, burada imgesel dili kastediyoruz ) ile birbirinden ayrldn gsteriyor. Yollar, insann biyolojik varl ile doann iinde yer almaya devam edii sakl kalmak kouluyla, bir daha bulumamak zere ayrlm grnyor. Dorudur; doa ile kltrn yollar ayrlmtr. Ama sanat, gereklikteki bu yol ayrmn, imgesel ya da tahayyl dzlemin de ortadan kaldrma iktidarndadr. 'in yapmaya altnn da bu 'ortadan kaldrma' olduunu dnyorum: Tarihte farkllam veya ayrlm olan, sanatta bir araya getirme! doa ile kltr birletirme ve elbette ama! Buna, gerek olan ile imgesel olann birbirinden farkllamad, deyi yerindeyse, bir ilksel (primordial) dil aray da diyebiliriz...

unu da eklemeliyim: Bu, Gianni Vattimo'nun 'Modernliin Sonu' adn tayan almasnda dile getirdii trden bir estetii gstermiyor; ama belki, gsteriyor da! Vattimo, 'medeniyet ve kltrn kaynann estetik olduunu' dnen Gianbattista Vico ve bir anlamda onun izini sren romantiklerin, estetie verdikleri merkezi konuma dikkati eker. 'in resme bak kltr ve uygarl bu anlamda 'estetize' etmek midir? Pek sanmyorum. Bana sorarsanz, o, daha akn ( transcendent ) bir resimsel sylenebilir: Doann kendinde olan yazs ile ( ki, ben buna 'ham yaz' diyorum ), Kltrn okunabilir yazsn ( buna da, 'ilenmi yaz' diyorum ) aknlatrarak, deyi yerindeyse, bir 'te yaz'ya dntrmek! , bizi bu 'te yaz'y' okumaya aryor.

Nedir bu 'te yaz' ? Ham yaz'y da ( doa ), ilenmi yaz'y da ( kltr ) teleyen ? bu 'te yaz' okumalarnn referanslarn vermiyor. Ham yaz ile ilenmi yaz arasndaki ayrmlar silikletirerek, 'te yaz' imasnda bulunuyor sadece, o kadar! Ama, bu imkann neye atfta bulunduunu, onun yapt bu silikletirmeye ya da ' ortadan kaldrma'ya' bakarak kefedebiliriz. Burada, 'keif' szn kullanmam bouna deil! nk 'te yaz'nn aknl, bu maksatl silikletirmenin neyi imledii kefedilerek kavranabilir ancak...

Evet, imdi yeniden soralm: Nedir 'in aknlatrd bu 'te yaz' ? Levh-i Mahfuz'un yazs m ? O ilksel ve yce buyruun, ' oku' ( 'kra! ) buyruunun nesnesi olan yaz m ? , doay ve kltr aan o gizemli yazy, Nietzsche gibi sylersek, bizi eylerin gizli yreine, var olanlarn anasna tayacak biricik yazy ( yaz yoksa ne 'oku'nabilir ki ? ) kefetmeye aryor: Okuma'ya ve kefetme'ye! Aslnda bu ikisi ayn ey deil mi ?
'in resimleri yaznn sze olan nceliini gsteren allegorik bir ykseliin ( ama'nn, yoksa 'uruc'un mu demeliydim ? ) hendesesidir; ana-bir olann hendesesi.




Bu biyografi (peyami grel) 4383 kez okundu.

Biyografi: peyami grel Hayat-yaam hakknda bilgi veriyor.

iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler Sohbet 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.