Gzel szler | Fkra | Hikaye | iir - air| ark szleri | Trkler | Sohbet odalar | Rya | Salk | Biyografi | islam | Gzeller | Payla


olcay yazc kimdir ? olcay yazc biyografi
Canim.net
a  b  c    d  e  f  g  h    i  j  k  l  m  n  o    p  r  s    t  u    v  y  z 
olcay yazc

Osman , 1953te Trabzonun Srmene ilesine bal Kkdere Nahiyesinin Yukaroval(Vizara) kynde dodu. lkokulu Aaoval Kynde, ortaokulu Zeytinburnunda, liseyi Zonguldak Fener Lisesinde, yksekokulu stanbulda okudu.Bata Hisar, Tre, Meale, Pnar, Trk Edebiyat, Boazii, Dolunay, Ufuk izgisi, Milli Kltr, nsan ve Kinat, Cemre, Gneysu, arm, Tepe Edebiyat, Kra, Kltr Dnyas, Tarih ve Dnce olmak zere, birok dergide iir, hikye, deneme, kltr-edebiyat ve felsefe yazlar yaynland.
Trk Edebiyat Vakfnn yaynlad Trk Edebiyat Dergisinin Yaz leri Mdrln(1983-84), hlas Holdingin dergiler grubundan olan bilim ve teknoloji dergisi nsan ve Kinat'n editrln (1988-94) yapt.

1984te gazetecilie de balayan air-yazar ve gazeteci Osman , 12 yl alt Trkiye Gazetesinde dizi yaz, mlkat ve ke yazarl; kltr-sanat sayfas yneticilii, hayatm roman sayfasnn editrl ile yaz ileri ve Avrupa basklar servisinde redaktrlk grevlerinde bulundu (1984-1997.)16-20 Eyll 1991 tarihinde stanbulda yaplan 12. Dnya airleri Kongresi ve Yunus Emreye Sayg Kurultayna (X11. World Congress Of Poets, In Homage To Yunus Emre) Dervi isimli iiri ve Yunus Emrenin Rzgryla konulu teblii ile katld.1997de Trkiye Gazetesinden ayrlarak, edebiyat evrelerince Btn zamanlarn en iyisi diye deerlendirilen Kltr Dnyas Dergisinin Genel Yayn Ynetmenliini yapt (1997-98, 16 say.)1999da Kltr eski Bakan Namk Kemal Zeybekin sahipliini ve bayazarln yapt Ayyldz Gazetesinin Kltr-Sanat sayfasn ynetti.Halen ksa ad MSAD olan Mstakil Sanayici ve adamlar Derneinin Aratrma ve Yayn Komisyonu Koordinatrl ile Sreli Yaynlar Editrln yrtyor.LESAM ve Gazeteciler Cemiyeti yesi olan air ve yazar nn, Arif Nazm ve Mehmet Ylmaz tarafndan bestelenmi iirleri de var.eitli dlleri bulunan , gelenee bal ada Trk iirinin nclerinden saylr.

ESERLER
ocuklar Vatannda Bysn(Hikyeler, Trk Edebiyat Vakf 1982 Birincilik dl, 1985)
Papatyalar mesin ( Hikyeler, Kltr Bakanl yayn, 1990)
Erguvan Uultusu ( iirler, Boazii yaynlar 1991)
Tartmay Tartmak ( Deneme-Kltr yazlar, tken Neriyat 1992)
Hzn Yazlar( zgn bir metin, Boazii yaynlar 1993)
Eylln Krd Gl (iirler, tken Neriyat 1994)
Kitapsz Toplum (Deneme-Kltr yazlar, tken Neriyat 1994.),
Byk Gn/Bir Kymet Almeti Olarak Hazreti snn Dn (Aratrma, Marifet Yaynlar 2001.)

Byk Gn
Hazret-i sa'nn Dn

Marifet Yaynlar

Kltr dnyasnn yakndan tand air ve yazar , "Byk Gn" / Bir Kymet Almeti Olarak Hazret-i s'nn Dn isimli almay, zgn bir slpla kaleme alyor. Kitapta, Hazret-i s'nn dn menkbesi etrafnda, ayrca hiret dncesinin tarihesi, dnya kadnlarnn sultan Hazret-i Meryem'in akllara durgunluk veren hikyesi, Hazret-i s'nn inkrc kavmi tarafndan urad zulmler, srail Oullarnn sapknlklar, Hz. s'nn armha gerilme senoryalar ile slm kaynaklara gre semya kaldrl ve kymete yakn tekrar yeryzne indirelecei inanc da edeb, lirik bir anlatla ileniyor. Bozulma ve yozlamalar anda, metafizik bir uyarc niteliini tayan eserin ana fikri: nsan, lmn arlklar dizginleyici uuru ile bilinmeli, dnyev olann bysne kaplmadan, mcerret deerlerin erdemiyle donanmaldr, eklinde zetlenebilir.



ARZU'YA R

"lim kesbiyle rtbe-i rif'at
Arz-y muhl imi ancak
Ak imi her ne var lemde
lm bir kyl kl imi ancak"
Fuzl

Ne zaman hislerim sana meyletse
imden alayan bir bulut geer
Kader beni srat st eyletse
Baklarn kalbimi krka bier!..

Gkkua izgisini aarak
Bilsem bu ak sana nasl ular?
Uurumdan uuruma derek
iir mellimi sonsuza tar

Ey klcallarma yryen usare
Cemre dr dlerin buzdana
kliminde dirilmek hasretime tek are
Llezarlar deerken alevden dudana!

Yakar tenhalarda aelyalar
Arzunun ateiyle tutuan kar
Noksann saylr hzn yllar
Cehennemin olur gecikmi bahar!

Sen glnce krpe bir gl krlr
Nevruzunu yaar kzan kanm
Btn gzellikler benden sorulur
Ben kanmayan hayal Don Juan'm

Kavil zre sana sundum arzm
Gel ki yeni batan kurulsun dnya
Yeryz cenneti, lgn bir hlya
Ktipler kaydedin bu son arzumu!

Kim bilir belki de bir attr bu
Sevdalar srrn saklar yarna
iek kokular sarar tabutu:
Gn doar ruhumun ufuklarna!

XX

brahime Su
Tayan Karnca

nsana en kutsal d verir:
brahime su tayan karnca
Hasret ateinde buzullar erir
mit baharna, aka varnca

iir ehirlerden srgn edildi
Soylu duygularn mell a bu
nce sz vard ya: kim neyi bildi?
Ruhlar kuatan metal a bu.

ktmz sefer i yolculuu
Krlgan gnller kser-incinir
Kirlenmemi saf sevgiler oluu
Yalnzlk gurbeti: mcerret-zincir

Ne desen bu efkr sinmez kda
Bak ucu uurumlar srat
Terk edilmi eski masal da da
Ey svari, gk-burcuna sr at...

Kokla alevdeki o serin gl
Arzular ceht ile erer menzile
Hayat serveni: d kuran l
Dilersen, sonrasz olan dile...

Bilge bir cn gibi hikmete ula:
Ka mevsim dirildi u narin ekin?
Akaml gn iin niye bu tela?
te bir idrak ol, eyadan akn...

nsana en kutsal d verir:
brahime su tayan karnca
Hasret ateinde buzullar erir
mit baharna, aka varnca...

24-29 Austos 2000



xxx
Direnen ehir

Camlara yansyan cinnet bir figr
Ecinni sarmal ark ve ezan
Nasl byle arsz, nasl byle hr?
Oku kitabn: Ki sensin yazan!

Aynalar hicaptan iine krk
Efsunlu fanusta k ve katran
Duygular atl, hasretler lirik
blis leniyle evrili drt yan

Yedi-uyurlarn ilk aknl
Taral arkada, ne ki bu hzn?
rndan km a taknl
Esenlii uup gitmi gndzn

Aa camiinin acs derin
ki gz iki eme alyor
Dersaadet, bu mu senin kaderin?
Snann hikmetini hayra yor

Yan-yana bir resim: kadn ve kitap
Can tetik dm aklar peinde
Uuldar beynimde mcerret azap
Tutsam fikrimin kemekeinde!

Ruhumu skyor beton ve elik
Hani masallarn gke kular
Mistik duyarlm etmez metelik
Alaya alnr gnl dleri

Ka kalbi anszn hilie iter
Faili bilinen ikar kurun
Kkrtc eda dmandan beter
Alev stunlar ykan sarn


avlan bir lktr hayat rma
Ereti, hkmsz sabun kp
rtler sonsuzu rmcek a
Kim nasl kracak saydam kabuu?

Yaatr iffetli efsanesini
Ucu ilemeli, sevdal mendil
Yank bir ezgide gizler sesini
Yaban rzgrlara yenilmez kandil

Masum hayallerle uyan uykudan
Ksmetin alsn, talihin dnsn
Tutun frtnaya nazenin fidan
Vcut ikliminin sultan sensin!

Yaral yrekler mahzun-mlteci
galin kahryla mustarip hill
Silahsz-sngsz lmek ne feci
Esaretin ad neden istikll?

Perann parfml odalarnda
Hl oynamada ecneb bir dul
Dnn endiesi yaar yarnda
Yeniden fethini zler stanbul!..


SYLE SYLE SYLE

: Sf iklimin entelektel airi
Anket: Mehmet Nuri Yardm
Mart 2001

Edebiyat dnyasyla ilk temasnz salayan olay nasl gerekleti?

-lk iirim 1973 ylnda Gn gazetesinde yaynland. Fakat, ciddi mnda edebiyat dnyasyla ilk temasm 1976 ylnda, Ankarada kan ve titizlii, estetik seicilii ile bir okul saylan Hisar dergisinde, Anamn Elleri isimli iirimin yaynlanmasyla gereklemitir.

Okul ders kitaplar dnda ilk okuduunuz kitaplar, yazar ve airlerini hatrlyor musunuz?

-lk okuduum kitap, Kpr Alt ocuklardr. Bu isim Kemalettin Tucuyu andrsa da, yazar ismini hatrlayamadm baka biridir.
Daha ncesinde, okuma-yazma bilmediim iin okumadm fakat byk bir merakla dinlediim ilk uzun hikye-iir, kymzn ta camiinde Ramazan geceleri; insan byleyen esrarl lks lambas nda, kyn gen hafzlar ve yallar tarafndan yank sesle okunan Sleyman elebinin ruhlar te leme kanatlandran ve uhrev bir cokuyla mest eden Mevld-i erifidir: Dodu ol saatte ol sultan- din/Nra gark oldu semavat zemin!
lk dinlediim ve mthi etkilendiim menkbeler ise Hazreti brahim, Hazreti Eyyb, Hazreti Yusuf ve Hazreti Musann menkbesidir.
lk dinlediim mahall trk ve mniler de, zerimde byk bir tesiri brakmtr: Syleyin obanlara da, yksek dalar kar mdr/Sevdalktan lene sorul-sual var mdr?
lk dinlediim efsane ise Kesik Ba efsanesidir. Bunlar rahmetli babam gzleri dolu dolu alayarak anlatr; ailece dinler, rperir ve bir inan iklimi ile kuatlrdk. Ablamlarn geceleri anlatt Devli, Perili, Cad Karl, Canavarl masallar ise zar zor hatrlyorum.
Yine ilk okuduum deil fakat bakalarndan ilk dinlediim kitaplardan biri de, Kerem le Asldr. Onun, Ald Kerem/ald Asl bakalm ne syleyecek? cmleleri yllardr kulaklarmda ve yreimde yanklanp durur. Bunlara daha sonra mer Seyfettine ait olduunu rendiim Forsa hikayesini de ilave etmek gerekir.
Edeb ahsiyetimin olumasnda, anamn ayr bier ya da toprak kazarken mrldand manilerin de ilk etkilenme olarak byk pay olduuna inanyorum:
kbalim balk olsa, tutsam onu tor ile/Ne edeyim sevdiim, sevilemem zor ile
Ya da Gemiden den lr da, zannetmeyin baylr/Askere giden gelir da, onu Mevlm kayrr./Geminin serenleri da, evirin gidenleri/Acaba nere korlar, sevdadan lenleri! Ya da hzn ilmini yreime ilk alayan u szler: Ben gnmde grmedim, gomar (aelya-ormangl) yapra sar/Bu hasretlik bitmeden kmaz dalarn kar! Bu szleri eyrek asr aan bir sre sonra iirimde olduu gibi kullandm. Anam da bir Ak Veysel hayranyd. Transistorlu radyomuzda onun yank ve kederli trklerini duyunca can kula ile dinler ve gzleri dolarak alard.
Rahmetli babamn ok az da olsa keyiflendii ya da yreine bilinmez bir keder dt zamanlar mrldand, Yalan dnya, gamm gitmez, nedendir bu/amur ile yourulmu, asl toprak bedendir bu! msralar da beni etkileyen ilk edeb metinlerden saylr.
Doduum yeil corafyann, duru rmaklarn, ge ykselen mavi, berrak yaylalarn, bir iek harmannn andran renkli bulutlarn, yamur sonras dnyamz enlendiren gkkuann, ku seslerinin, bin bir trl bitkinin, am ormanlarnn, son baharda cennet gzelliine brnen grgen aalarnn; kemeneli, talamal dnlerin, yasl lm trenlerinin de duygu ve dnce yapmn olumasnda byk rol vardr.

Daha sonra ilkokula baladmda, okul kitaplnda yazarn hatrlayamadm ok ilgin, ok srkleyici ....servenleri diye bir seri vard. Okumann ilk byk lezzetini onlardan aldm syleyebilirim.
Yine okul kitaplndan edindiim, halk ozan Ak Veyseln Hayat ve iirleri kitab yllar gese de hatras hafzamda kalan bir eserdir. iirin ilk tadn ondan almmdr.
zellikle, eytan Bunun Neresinde? nakaratl iiri mthi sevmi ve ezberlemitim. Hatrladm drtlkleri yleydi:
inde mi, dnda m/Burgusunun banda m/ Gsnn naknda m/eytan bunun neresinde?/Venedikten gelir teli/Ard aacndan kolu/Be Allahn sersem kulu/eytan bunun neresinde?
Tabii ki, lkokul Okuma ve Trke kitaplarndaki iirler de, bende ilk iir sevgisinin, zevkinin teekkln salamtr. Bunlarn banda da, gr ve yiit hitabetiyle, Orhan aik Gkyayn Bu Vatan Kimin? iiri gelir:
Bu vatan topran kara barnda/Sra dalar gibi duranlarndr...diye balayan ve Gkyaym, ne desem ziyade deil/Bu duygu bir kuru ifade deil/ Sencileyin hasm ryada deil/Topun namlusundan grenlerindir! msralaryla zirveleen iirin telkiniyle, kafamzda gerektiinde kendisi iin lme gidebileceimiz bir vatan ideali oluur.
Daha sonra da, hznl, lirik edasyla Tevfik Fikretin, Sar sal, altn gzl papatyalar gelir ydma: Bahar olsun da seyreyle/Nasl aar papatyalar?

Sonra, stanbuldan ortaokula baladm yllarda bir arkadatan tedarik ettiim Abdlhak inasi Hisarn amlcadaki Enitemizini, Fehim Bey ve Bizini okudum. Fakat dili ok ard. Pek bir ey anlamadm. Aklmda kalan sadece, sk sk kullanlan mikro ve makro kozmoz kelimeleridir.
Gezici ktphaneden, abone olarak 10 lira karlnda alp okuduum Victor Hugonun iki ciltlik ve yaklak bin 500 sayfalk orijinal Sefilleri, bende byk bir edeb tesir uyandrm ve Bat edebiyatna ilgim bu vesileyle domutur.
Faruk Nafiz amlbelin Han Duvarlarn, Cahit Stknn Otuzbe Yan, Ak Veyselin Dostlar Beni Hatrlasn isimli iir kitabn, tabii ki, Kemalettin Tucu serisini v.s. iire ve her trl kitaba olan susamlmla okudum.
Han Duvarlarnn o buruk ve hznl havas da beni derinden etkilemitir:
Gidiyordum gurbeti gnlmde duya duya/Ulukla yolundan Orta Anadoluya...

RN EVRENSEL DL
E. A. Poenun Annabellas akn ilk atei gibi dmt yreime: Sevdal deil/Kara sevdalydk/d gitti rzgrndan, gzelim Annabella!
Yabanc olmasna ramen, ondaki evrensel dili sevmitim.
Yahya Kemalin, Ak tolgal beyler beyi haykrd ilerle/O gn Tunadan getik kafilelerle! eklindeki syleyii ise iimizdeki vatan sevgisini ve cihangir ecdadmzla vnme duygusunu ahlandryordu.
Sonra Karacaolan titretirdi gnlmzn bamtelini: ncecikten bir kar yaar/Tozar elif elif diye! Sonra Yunus Emrenin ilahlerinde bulduk manev huzuru: ol cennetin rmaklar akar Allah deyu deyu/km islm blblleri ter Allah deyu deyi!/Ne dilersen haktan dile, klavuz ol doru yola/Blbl k olmu gle ter Allah deyu deyu!
Battal Gazi serisi ile ecdadmzla vnmeyi, mill kimliimizle gurur duymay, cesareti ve civanmertlii rendik erken yalarda.
Ardndan, Ziya Gkalpn kzl elmasyla dnce ufkumuz gerein tesine, masal lkesine doru kanatland: ocuktum, ufacktm/Top oynadm acktm/Buldum yerde bir erik/Kapt bir ala geyik/Geyik kat ormana/Bindim bir ak doana/Doan yolu ard/Kaf dandan ard... diye devam edip giriyordu bu ufuk tesi yolculuk.
Ve bylece alttan alta oluuyordu nn iir iklimi, iir corafyas. Kklerden beslenerek ve duru pnarlardan su ierek geliiyor; gelenek corafyasndan renkler, rayihalar devirerek kendi zgn gzelliini/sentezini buluyordu.
Ortaokul Mdr ve Trke retmenimiz . Gren Kafkas, bir gn snfta, Aranzda okul kitaplar dnda kitap okuyan var m? diye sorduunda, sadece ben parmak kaldrmtm. Okuduum kitabn ad: Kpr Alt ocuklaryd.

Snfta, kitap okuyan tek kii olarak bu durumdan ocuka bir gurur ve sevin duymakla birlikte; okumama eksikliini ve kitap okumam gerektii dncesini de beynimde bu soru atelenmiti. Bu mnasebetle, ortaokul hocam Gren Kafkasa, beynimde ilk kvlcm oluturduu iin teekkr borluyum. Okumann, renmenin, okul dndaki gerek kitap dnyasna adm atmann byk heyecan ve mutluluunu, onun bu uyandrc harekete geirici sorusu sayesinde kazanmtm.

DOUDAN-BATIDAN
ncelikle hangi yerli ve yabanc yazarlar okudunuz, bunlardan hangisini sevip okumaya devam ettiniz?

-nceleri, yerli yazarlardan Yaar Kemali, Fakir Baykurtu, Ylmaz Gneyi, Aziz Nesini, Necati Cumaly, Orhan Kemali, Hasan Hseyini, Ahmet Arifi...okudum.
Sonralar ise Faruk Nafiz amlbeli, Cahit Stk Tarancy, Ziya Osman Sabay, mer Seyfettini, Reat Nuri Gntekini, Halide Edip Advar, Sait Faik Abasyank, Ahmet Haimi, Akagndz, Orhan Veliyi, Nazm Hikmeti, Ziya Gkalp, Yahya Kemali, Halit Ziya Uaklgili, Halit Fahri Ozansoyu, Ahmet Kutsi Teceri, Mehmet Raufu, Asaf Halet elebiyi, Arif Nihat Asyay, Necip Fazl Ksakreki, Bahattin Karakou, Niyazi Yldrm Genosmanolunu, Osman Atillay, Mehmet inarly, lhan Geeri, Mustafa Necati Karaeri, Gltekin Samnolunu, Bahaettin zkiiyi, Fuad Kprly, Ahmed Yesevyi, Prof. Dr. Tahsin Banguolunu, Remzi Ouz Ark, Mehmet Raufu, Prof. Dr. Necmettin Haceminolunu, Hilmi Ziya lkeni, Mmtaz Turhan, Behet Necatigili, Kemal Tahiri, Cemal Sreyay, Turgut Uyar, Attila lhan, Hilmi Yavuzu, Abdurrahim Karakou, Orhan Trkdoan, Sezai Karakou, Mehmet Niyazi zdemiri, Yavuz Blent Bkileri, Tark Buray, Emine Insuyu, Sevin okumu, Sabahat Emiri, Nihal Atsz, Mustafa Necati Sepetiolunu, Bekir Bykarkn, Ahmet Haimi, Abdlhak Hamidi, Tevfik Fikreti, Peyami Safay, Ahmet Hamdi Tanpnar, Ahmet Muhip Dranas, Cemil Merii, Erol Gngru, Seyit Ahmet Arvasiyi, Nurettin Topuyu, Saidi Nursyi, Fazl Hsn Dalarcay, Halide Nusret Zorlutunay, Samiha Ayverdiyi, Nezihe Araz, Tlt Said Halman, Bedri Rahmi Eybolunu, evket Bulutu, Halikarnas Balksn, Adalet Aaolunu, Firzan, Mustafa Kutluyu, Selim leriyi, Ouz Atay, Rfat Ilgaz, erif Mardini, Cengiz Dacy, Cengiz Aytmatovu, Ahmet Oktay, Mehmed Selimovici, Mevlny, Yunus Emreyi, Karacaolan, mam Gazlyi, Sleyman elebiyi, Fuzlyi, Feridddin Attar, Sadi irazyi, Hafz, Nizamyi, bn Arabyi, mam Rabbaniyi, Cneydi Badadyi, Rabndranath Tagoru, Muhammed kbali, mer Hayyam, Seyid Kutupu, Halil Cibran, Seyid Hseyin Nasr... okudum (Hatrlayabildiim kadaryla.)

Batl ve Rus yazarlardan ise Victor Hugoyu, Maksim Gorkiyi, Tolstoyu, Dostoyevskiyi, Gogolu, Aleksandr Soljenitsini, Anton ehovu, Montaignei, Edgar Allan Poeyu, Goetheyi, Bertrand Russel, Pukini, Balzac, Marcel Proustu, Jak London, van Turgenyevi, Hemigwayi, Sehakespearei, Mallarmeyi, Paul Verlanei, Valeryyi, Paul Eluardu, Arthur Rimbaudyu, T. S. Eliotu, Louis Aragonu, Guillaume Apollinairei, Petfiyi, Alaini, Schilleri, F. Hlderlini, Reiner Maria Rilkeyi, Eugene onescoyu, Danteyi, Immanuel Kant, Jean Jacques Rousseauyu, Friedrich Nietzscheyi, Rudyard Kiplingi, Knut Hamsunu, Emile Zolay, Charles Baudelairei, Federico Garcia Lorcay, Mollierei, Jean Paul Sartre, Albert Camusyu, Stendhal, Aleksander Soljenitsini, George Orweli, Roger Garaudyyu, Arthur Koestleri, William Faulkneri, Ionesco Eugeneyi, Oscar Wildei, Andre Gidei, Raymond Aronu, Arthur Schopenhaueru, Erich Maria Remarquey, Fanz Kafkay, Gabriel Garcia Marquez, Milan Kunderay, Umberto Ecoyu, Erich Frommu, Nikos Kazancakisi, Karl Jaspersi, Alexis Carreli, Andre Mauros, Pascal, Heideggeri, Ezra Poundu, Roger Garaudyy, Ian Dallas, Edgar Morini, Samuel Becketti, Adleri, Carl Gustav Jungu, Sigmund Freuydu, Panait Istratiyi, Oktavio Paz, Hermann Hesseyi, Rene Guenonu, Jorge Luis Borgesi, Elias Canettii, Carl Sagan, Susanna Tamaroyu, Camilo Jose Celay, Paulo Coelhoyu, Amin Maaloufu, Marlo Morgan...okudum (Hatrlayabildiim kadaryla.)

Yerlilerden bata Mevln, Yunus Emre ve Fuzl, Nizam, Nedim, eyh Galip olmak zere, Mehmet kifi, Yahya Kemali, Arif Nihat Asyay, Necip Fazl, Tanpnar, mer Seyfettini, Cemil Merii, Erol Gngru, Behet Necatigili, Ahmet Muhip Dranas, Bahattin Karakou, Sezai Karakou, Mustafa Necati Sepetiolunu, Tark Buray, Emine Insuyu, Nihal Atsz, Seyit Ahmet Arvasiyi, Attila lhan, Cemal Sreyay, Fazl Hsn Dalarcay, Hilmi Yavuzu, Sevin okumu, Adalet Aaolunu, Cengiz Aytmatovu ve Cengiz Dacy...severek okumaya devam ettim.

Batl yazarlardan ise insan derinlemesine tahlil edebilen, mistik lemle ve metafizikle ba kurabilenlerle; btn zamanlar iin gzel olan klasikleri okumaya devam ettim. Bunlarn banda Shakespeare, Baudelaire, Rilke, Dostoyevski, Tolstoy, Kazancakis, Milan Kundera ve Erich Fromm geliyor.

LK RPERT, LK LHAM
Yazdnz ilk edebiyat metnini (iir, hikaye, deneme...) hatrlyor musunuz? Bu hevesinize, yaknlarnzn (anne, baba, karde, retmen...) tavrlar ne oldu?

-Kkken, 1965 ylnda stanbul niversitesi apa Tp Fakltesi Gureba Hastanesinde ay yatm ve youn bir tedavi grmtm. Sanyorum bendeki ilk duygu ve dnce derinlemesi veya yazarln ilk nahif, ocuksu filizlenii buradaki hatralarm yazmamla balamtr. Fakat o zamanlar, yazmann ve edebiyatn ne demek olduunu bilmiyordum. Bana bu hatralar yazdran, yaadm ackl gnlerin i zorlamasyd. simlendiremediim tabii bir duyguydu.

Hani Peyami Safa, Byk bir hastalk yaamayanlar, hayat derinlemesine anlayamazlar! der ya. Belki de bu hastalk benim iin, izgi tesine geiin, derinlemenin ve yaz hayatna merhaba demenin vesilesi olmutu.

Yazdm ilk iir denemesini ise ok iyi hatrlyorum. lkokula gidiyordum ve yanlmyorsam 1967nin gneli bir Sonbahar gnyd. Bunu frsat bilen rahmetli Babam, iyice kurumadan eve kaldrlm fndk uvallarn, daha iyi kurumalar iin yayla kapsna karmt. Ben ierideydim. le gnei, ereveleri maviye boyal kk pencerelerimizin ince camlarndan geerek ieriye szlyordu.

Anszn iime bir ey domutu o an. Daha nce hi hissetmediim, ilk defa tantm bir ey...lham dedikleri buydu herhalde. lk heyecan, ilk titreim ve kafiyeli ilk szn doum sancsyd. Kd kalemi elime aldm ve ilk ocuksu drtlklerimi fndk zerine yazdm. Toplanndan, kurutulup satlna kadar hayatmzda mhim bir yer tutmadayd fndk rn. Belki bu yzden, ilk iirimin konusu fndkla ilgiliydi. Yl 1967 idi ve kda kayt dtm ilk msralar yleydi: Fndk denilen mahsul/ Sert kabuklu bir yemi/Kara gzl sevdiim/ Onu ok sevdim demi.
Bu sade ve basit szlerin kurgusu ile iimde yepyeni bir dnya almt. Artk kafiye tutturma srrna ermitim. iir dnyasna atlan ilk admd bu. Uzun ve yorucu bir ilenin ilk iareti. lah bir ses, taral ocuun kulana esrarl kelimeler fsldamt sanki: Ey ocuk, bundan byle kelimelerin byk azabn ekeceksin. Bu sana verilen mukaddes bir grevdir!

Bu duygular ve iir yazabilme yeteneimi kefettiimi uzun zaman yakn evreme hi amadm. Sadece ilkokul arkadalarma syledim. Ne de olsa onlar iirin ne olduunu az-ok biliyorlard. Ben her ey iin iir yazabilirim! dedim. nk kafiye ve ses uyumu sanat bana ilham edilmiti. Arkadalarm da ocuk olduklarndan pek fazla bir ilgi duymad. Bunu sradan, geici bir heves olarak dndler.

O sralar, Gediz depremi olmutu. Bu sosyal ac zerine, Deprem oldu, Gediz batt/Bu facia bizi yakt/O gn matem bir sabaht/Btn dnya lemine! diye bir iir yazdm. retmenlerime okudum. iiri ok beendi ve onu okuldaki duvar gazetesine astlar. Bylece airliim ortaya kt. retmenlerim, okul arkadalarm ve evreden, iir yazan ocuk olarak ilgi ve itibar grmeye baladm. Bu alka, yazma hevesimi artrd. Ailem ise durumdan habersizdi.

EDEBYATIN HSARINI AAN AR
Herhangi bir dergi veya gazetede yaynlanan ilk edebiyat almanz hatrlyor musunuz? Ad, konusu neydi. iirse ilk msralar, yazysa ilk satrlar nasl balyordu. Aile ve okul evrenizde nasl karland?

-Basl bir yaynda kan ilk iirim, stanbulda ortaokuldu okuduum srada, 1973 ylnn Mart aynda halk ozan Ak Veyselin lm zerine yazdm Veyselin Ardndan isimli iirdir.
Bu iir, o zamanlar, stanbulda yaynlanan Gn gazetesinde yer ald. Ayn iir birka gn sonra, Bablde tandm ilk isim olan merhum Tahir Kutsi Makal tarafndan Son Havadis gazetesinde de yaynland.
Fakat edebiyat dnyasna ilk ciddi adm, Hisar dergisinde yaynlanan Anamn Elleri adl iirle attm. Bu iirden ezberimde kalan msralar yle:
Toprak kokar/Yosun kokar/Gl kokar/Bu ellerde/Her iein bal var!
Bir kyl kadn olan anamn ileli hayatn anlatyordu iir. Bunun ardndan, Hisarda kapanncaya kadar iirlerim yaynland.
Edebiyatmzda yeri tartlamayacak bir ekol tekil eden Hisar dergisinde yer almak, yle kolay deildi. Bu, sz konusu kii iin deb-estetik ve fikr bir olgunluk ls demekti. Dolaysyla, Hisarclarn ahsma gsterdii ilgiye teekkr borluyum. Hisar dergisi edeb hayatmda bir dnm noktas ve k olmutur. Tabii ki, ardndan Tre ve Trk Edebiyat dergisinin desteini de yd etmek gerekir.
Aileme hl bu konuda fazla bir ey yanstmyordum. nk onlar bunu kavrayacak kltr birikimine sahip deildi. Okul ve kltr evresindeki arkadalarm ise ismim dergilerde yer aldka seviniyor, bana cesaret veriyorlard.

Edebiyat dnyasna giriinizde sizi ynlendiren ve tevik eden evrenizden veya edebiyat dnyasndan kiiler oldu mu, kimlerin yardmn grdnz?

-Edebiyat dnyasna girme konusunda evreden zel bir gayret grm deilim. Bu tamamen iten gelen eilim, kar durulmaz bir yazma ihtiyac ve ba edilmez bir tecesss ile mmkn oldu. Allahn takdiri ve kulun gayreti ile yani. Bu konuda bana cesaret veren, belli isimlerden ziyade; gnderdiim iirleri yaynlayan dergilerin teviki olmutur.
Batan beri, zaten endi kendimin acmasz bir eletiricisi oldum hep. Acizane, yazdklarm Bat ve Dou kriterleri lsnde gzden geiriyor, eliyor; bu konuda kendi kendime kar acmasz davranyordum.

Muhterem Emine Insunun bana yazd, Kdn yrtlr bir nesne olduunu unutma! sz, bu konuda rehberim oldu.
Bu arada, zellikle lhan Geer beyin, rahmetli Niyazi Yldrm Genosmanolunun, Ahmet Kabakl hocann ve iirimizin aksakal Bahaeddin Karako aabeyimizin, iirim hakknda syleme tevecchnde bulunduklar vc, yreklendirici szlerin hakkn da teslim etmek lazm.

Fakat btn bunlarn dnda-bir sosyal tesbit olarak belirtmeliyim ki-ben zaten batan beri zor olana, ilesi ekilene taliptim. Edeb, estetik ve fikr younluu yeterli olmayan bir iir her eyden nce benden gei izni alamazd!..

YAZMASAM, YAAYAMAZDIM
Ciddi anlamda yazmaya ne zaman ve nasl karar verdiniz?
-Yazmann ve yazdklarn gn na karp edebiyat severlerle paylamann byk arzusu, zellikle birka iirim edebiyat dergilerinde knca ve hele Hisar gibi bir sanat-edebiyat, estetik okulu nitelii tayan ve herkesin kolayca yer alamad seici bir dergi iirlerime pe pee yer verince iyice belirmeye balad. te yandan, Rilkenin, Gen Bir aire Mektuplarnda ifade ettii gibi, yazmadan yaayamayacam, yazmann hayatmn biricik eylemi olduunu anladm ve iin birikimini, ilmini elde etme gayreti ierisine girerek, ciddi ciddi yazmaya baladm.

Yine samimi olarak kaydetmeliyim ki, yazmak bende hibir zaman bir heves, bir hobi olarak tezahr etmedi. Ben batan beri ii ciddiye aldm ve batan beri air-yazar olacam/olduum dncesini tadm, onun gerektirdii ileyi ekmeye baladm. Ksacas, duygu ve dncelerimi kayt altna almak, yani yazmak, doutan genlerime yklenmi mukaddes bir misyon ya da kaderdi. Bundan kaamaz, bunu erteleyemezdim. Yazmamak diye bir alternatifim, seme hrriyetim yoktu. Hayatn ac dalgalaryla fikrin keskin sancsn beyninde ve yreinde derinden hisseden biriydim. Yazmasam ldracaktm. ldrmamak iin yazdm. Yazmann benim iin birinci mns, bu psikolojik rahatlama, tatmin olma duygusuydu. Yazdklarmn yaynlanmas, hret olmam falan pek nemli deildi.

Bu konuda anlatmak istediiniz ve unutamadnz bir hatranz var m?
-Yazma konusunda herkes gibi ben de, birok hatra yaammdr. nce, iirin ne olduunu bilmeyen bir anann ve Kurn- Kerimden baka hibir kitap okumam bir babann ocuu olarak dnyaya gelmitim. Bu yzden, iim ve katlanmam gereken retme sancs bakalarna kyasla iki kat daha fazlayd. Taral kk ocuun beynindeki byk frtnalar, kalbindeki byk tufanlar anlayacak, ona destek olacak bir evrem yoktu. iir yazdm, bir duygu ve dnce acs ektiimi herkesten gizliyordum.

Akamlar be numara gaz lmbasnn lgn nda iirler, romanlar okurken ve bkp usanmadan notlar alrken, iir taslaklar yazp-karalarken; bir akl ta kadar duru ve saf olan anam garipseyen, acyan baklarla yzme bakar, Kalk yat olum derdi, gzlerine yazk! Yorma kendini bu kadar.
Babam ise sanki, edebiyatn-kltrn para etmezliini yirmi yl nceden grm gibi: Bouna okuyorsun. ki kasa hamsi alp, Srmene pazarnda satsan, bundan daha iyidir! derdi.
Bu szlere krlr ama belli etmezdim. Kelm ve kalem rnnn, bir gn mutlaka layk olduu kymeti, itibar bulacana inanrdm.
Zeytinburnu Ortaokulunda okurken, bir matematik retmenimiz vard. Sol grlyd. Bir gn beni zel olarak odaya ald. Orada bana baz sol yazarlarn isimlerini syledi ve bunlar tanyor musun dedi. Evet dedim. Sonra baz sa yazarlarn isimlerini sralad. Peki bunlar tanyor musun? dedi. Hayr dedim. Gerekten de hi birinin ismini duymamtm. O yllarda kitap vitrinlerinde hep sol grl yazarlarn kitaplar vard. Bak dedi, o zaman seimini iyi yap. Soldan gidersen sen de tandn bu yazarlar gibi tannr, hret olursun. Kitaplarn satlr. Yok eer sa taraf izlersen, sen de o ismini dahi duymadn yazarlar gibi silinir gidersen. Hi kimse seni tanmaz. Dn, kararn ona gre ver.

Dedikleri doruydu. Fakat ailemden aldm kltr ve inan, yreime silinmez, bakalaryla deitirilemez ekilde ilenmiti bir kere. Bu rma baka yne aktmak, onu kendi vadisinden tara karmak mmkn deildi. Daha sonra Zonguldakta liseyi okurken de. Matematik retmenim Mehmet Bey, beni sol izgiye ekmek iin ok urat. Hatta, Sen kendinle eliiyorsun dedi. Sosyal kar klarn ve eletirilerinle, aslnda sen sol dnyaya ait birisin. Fakat duygularnla kendini sada hissediyorsun. Akl sra beni tereddte drmek ve sola ynelmemi salamak istiyordu.
Fakat ok kr ki, daha o yllarda bile hakszla kar kmann ve ezilen insann yannda olmann, sadece solun tekelinde bulunamayacann farknda ve idrakindeydim.

Sola hibir zaman zerrece meylim olmad. nk doduumda babam kulama ezan okumutu ve ilk okul ncesinde ksa bir sre de olsa medrese eitimi almtm. Mill ef dneminin sebep olduu korkun ktlk yllarnn trajik hikyeleriyle bymtm. Daha sonra, efsanev bir Adnan Menderes sevdasyla tanmtm. Evimizin bir odasnda onun insan-yzl ve mfik fotoraf aslyd. Altnda kocaman harflerle: Menderes, Allah seni bamzdan eksik etmesin! ibaresi yazlyd. Yani mnev duygularm, mill heyecanlarm ok salam ve yerleikti ocukluumdan beri. Ac eksem de, yeterince tannp bilinmesem de, yazdklarm hakkyla deerlendirilmese de, bedelini ok ar desem de; ben hep burada, kendi inancmzn, kendi kltrmzn, kendi medeniyetimizin onurlu dairesinde kaldm. mrm olduka da, kalmaya devam edeceim...

Hayatnzn ve eserlerinizin toplu olarak ele alnd biyografinizle bir fotorafnz ekler misiniz?

OLCAY YAZICININ Z GEM
Osman , 1953te Trabzonun Srmene ilesine bal Kkdere Nahiyesinin Yukaroval(Vizara) kynde dodu. Babas Molla Temelin olu Ahmet Yazc, annesi Ali Efendinin kz Aye Yazcdr. Kkken geirdii bir hastalk yznden okul hayatna ge balad. Daha ilkokula gitmeden ve okuma-yazma bilmeden, okumann byk zlemi ile tutuuyor ve iinden Eer okumay bilseydim, yol kenarlarndaki, plerdeki gazete paralarn bile alr, temizler okurdum! diye geiriyordu.
Bu akla, okula gitmeden okumay skmt. Ailesi hastaln bahane ederek onu okula gndermek istemiyordu. Ya epey ilerlemiti. Fakat bu sra d beyin, okumadan yapamazd.
Bir gn bir yakn ile ailesinden gizli Aaoval lkokuluna gitti ve okuma-yazmay bildii iin, dorudan ikinci snf rencisi olarak okula balad.

iir hayatna ilkokulda balad ve ilk iirlerini burada yazd.
Daha sonra ortaokulu okumak zere stanbula geldi. Ortaokulu Zeytinburnunda okudu ve bu srada stanbul Orta Dereceli Okullar Arasnda dzenlenen Cumhuriyetin 50. Yl iir Yarmasnda, Bu at Altnda adl iiriyle birinci seildi. Artk ona herkes air gzyle bakyordu.

Trke retmeni Gren Kafkasn da desteiyle ilk defa ortaokulda iir Sergisi at. Ortaokuldan sonra liseyi okumak zere bu sefer de Zonguldaktaki ablasnn yanna gitti ve liseyi oradaki Fener Lisesinde okudu.
Bu sralarda mesleinde hayli yol alm ve kendi slubunu bulmutu. yle ki, kendinden on, on be ya byk airlerin bile yer alamad Hisar dergisinde ilk nemli iiri saylan Anamn Elleri yaynland. O artk kararn vermi, yolunu semiti: air olacakt.
Yksek renimine devam edebilmek iin tekrar stanbula dnd. Aruz ettii, Basn Yayn Yksekokulunu ve Sosyal Bilimleri kazanamamt. aresiz Kocaeli Meslek Yksekokulu Sevk ve dare Blmne kaydn yaptrd ve 1979 ylnda buradan mezun oldu.

Bu yllarda, ismi edebiyat dergilerinde sk sk grlyordu. Hisar dergisinden sonra Tre ve Trk Edebiyat gibi yine sekin dergilerde iirleri yaynlanyordu. Bir Mavi Trkdr Deniz isimli iiri 1978de Trkiye Radyolarndan kemene fon mzii ile defalarca okundu. Artk zgn, farkl ve derin iiri ile y kltr ve edebiyat evresi ilgi ile takip ediyordu.
Yksekokulu bitirdikten sonra, byk ehre gelmeyen ve yalnz olan anasna arkadalk edebilmek, ruhunu tabiatn skuneti iende dinlendirebilmek iin Srmenedeki kyne dnd. Burada yaad 4 hznl yln ac hatralarndan Hzn Yazlar isimli byk beeni kazanan eseri kt daha sonra.

Hassas, krlgan ve ie dnk kiilii sebebiyle mnzevi yaamaktan holanyordu. Fakat onuruyla tek bana ayakta kalabilmek ve edeb hayallerini gerekletirebilmek iin bir i tutmak zorundayd.
antasnda iir taslaklar ve yaz denemeleri olarak, 1983 sonbaharnda yeniden bunalarak kat ehre, stanbula snmak zorunda kald.

Burada, Trk Edebiyat Vakf Bakan, gazeteci-yazar Ahmet Kabakl ile tant. talebinde bulundu. Daha nce, Trk Edebiyat Vakfnn 1982 ylnda at ocuk Edebiyat Yarmasnda ocuklar Vatannda Bysn isimli almasyla 130 eser arasndan birinci seilmiti ve Trk Edebiyat Dergisinde iirleri yaynlanyordu. 1983 Knda Trk Edebiyat Dergisinde editr olarak greve balad. Kltr dnyasnn birok simas ile burada yakndan tanma frsat buldu. Yazdklar edeb evrede yank uyandryordu. Bir sre sonra Trk Edebiyat Derginin Yazileri Mdrlne getirildi. 1984 baharnda dergiden ayrlarak, Trkiye Gazetesinde gazetecilie balad.

zetle Yazcnn, bata Hisar, Tre, Meale, Pnar, Trk Edebiyat, Boazii, Dolunay, Ufuk izgisi, Milli Kltr, nsan ve Kinat, Cemre, Gneysu, arm, Tepe Edebiyat, Kra, Kltr Dnyas, Tarih ve Dnce olmak zere, birok dergide iir, hikye, deneme, kltr-edebiyat ve felsefe yazlar yaynland.

Trk Edebiyat Vakfnn yaynlad Trk Edebiyat Dergisinin Yaz leri Mdrln(1983-84), hlas Holdingin dergiler grubundan olan bilim ve teknoloji dergisi nsan ve Kinat n editrln (1988-94) yapt.
1984te gazetecilie de balayan air-yazar ve gazeteci Osman , 12 yl alt Trkiye Gazetesinde dizi yaz, mlkat ve ke yazarl; kltr-sanat sayfas yneticilii, hayatm roman sayfasnn editrl ile yaz ileri ve Avrupa basklar servisinde redaktrlk grevlerinde bulundu (1984-1997.)

16-20 Eyll 1991 tarihinde stanbulda yaplan 12. Dnya airleri Kongresi ve Yunus Emreye Sayg Kurultayna (X11. World Congress Of Poets, In Homage To Yunus Emre) Dervi isimli iiri ve Yunus Emrenin Rzgryla konulu teblii ile katld.
1997de Trkiye Gazetesinden ayrlarak, edebiyat evrelerinceBtn zamanlarn en iyisi diye deerlendirilen Kltr Dnyas Dergisinin Genel Yayn Ynetmenliini stlendi(1997-98, 16 say.)

1999da Kltr eski Bakan Namk Kemal Zeybekin sahipliini ve bayazarln yapt Ayyldz Gazetesinin Kltr-Sanat sayfasn ynetti.

Halen, Mstakil Sanayici ve adamlar Dernei MSADn Sreli Yaynlar Editrln yrtyor.LESAM ve Gazeteciler Cemiyeti yesi olan air ve yazar nn, Arif Nazm ve Mehmet Ylmaz tarafndan bestelenmi iirleri de var. Songl nanla evli olan nn, Feyza ve Arife Ayegl isimli iki kz ocuu bulunuyor.

Gelenee bal ada Trk iirinin nclerinden ve entelektel iirin orta kuak temsilcilerinden saylan , farkl ve zgn bir sluba sahiptir.

Ar hassas mizac ve trajik yaantsyla Peyami Safaya benzetilen , Safann, mrm, hep bir felkete urayacam duygusu iinde geti! fikrini, kendisine de tpa tp uyan bir psikoloji kabul eder. te yandan, felsef-mistik boyutu ile Necip Fazl iklimine, sarc ve sarsc slup ustalyla da Cemil Merie yakn bulunursa da, onun iirini ve denemelerini yakndan inceleyenler farklln, kulland sembol ve imajlarla orijinalliini fark ederler.

gelenee bal, divan ve halk tarz, kafiyeli, ll iirler yazan bir airdir. Serbest iire kardr.iir, en basit tarifiyle disipline edilmi szdr. Bunun serbesti, rast gelesi, aire gresi olmaz der.
Ona gre, serbest iire vg dizenler, geleneksel iirin byk ilesine katlanamayanlar ve bu sahada ikna edici rnler ve azab ekilmi eserler meydana getiremeyenlerdir. nk, serbest iirde, Bektai namaz gibi, ben yazdm oldu! dncesi hkimdir. Halbuki geleneksel iir formuna ve normuna gre, bir eser ya iirdir, ya iir deildir. Onun ls, terazisi ortadadr. Kaama, bana gresi yoktur.

AKIN OLANIN ESRARI
Yine de serbest iire byk bir husumetle yaklamaz. Fakat unu da sylemekten kanmaz: Tamam, iiriniz ll, kafiyeli olmasn. Msra deil belki ama uzun-ksa cmlelerinde edeb, estetik, sembolik ve zgn arm zenginlii bulunsun. Mcerret syleme gcne sahip olsun. Felsef, tasavvuf, fikr ve lirik younluk tasn. Aleladenin, gndelik konuma dilinin, mektup cmlesinin zerine tasn. Akn olann esrarn, edeb rayihasn tasn. Kalbe nfuz etsin. Bunu baaramayan bir metne, iir ad vermekle o metin iir olmaz/iir saylmaz. Edeb bir eser kabul edilemez.
, dnce arlkl iirlerinde olduu gibi; denemelerinde ve fikir yazlarnda da entelektel bir slup gzellii, bir irfan derinlii yanstr okuyucuya. Bu sebeple, denemelerindeki insan sarc ve sarsc slup Cemil Merile kyaslanr.
Gerek Necip Fazl, gerekse Cemil Merii severek okuduunu, bu isimlere byk bir hrmeti olduunu belirten , Fakat ben zgn ve orijinal kendimim! der. Benzerlikte srar edenlere ise Necip Fazl ne kadar Baudelaire ise ben de o kadar Necip Fazlm!cevabn verir.
Sz konusu isimlerle kendisi arasnda paralellik kuran mantn ilm metodolojiden mahrum, yzeysel bir mantk, ksr bir idrak olduunu; aradaki nanslar gremediini, kolayc ve pein hkml davrandn savunur.
Younlatrlm bir cmleye sdrmak mmknse, ileli, zorlu bir hayatn, sosyal-mistik bir fkenin entelektel airidir . Ferdin ve toplumun,kendisi olmasn/kendisi kalmasn biricik onur ve erdem sayan; iiri ciddiye alan, fikr ve estetik apszla, sradanla tahamml olmayan; s ve ovmen tiplerin vitrine kmasndan mthi rahatszlk duyan bir mizaca sahiptir. Bir insann hem iyi bir entelektel, hem de iyi bir pazarlamac olmas mmkn deildir!...Eer, ahsiyetli bir entelektel ise iyi bir pazarlamac deildir; eer iyi bir pazarlamacysa, o zaman da, entelektel deildir!der...
iirlerinde genellikle, k, lm ve mistik lem; kimliksizleme, erdemsizlik, yozlama, murakabe ve muhakemesiz sosyal deime; ky-ehir, Dou-Bat karlatrmas/atmas; dnyev olanla kn olann kyaslanmas gibi konu ve temalar arlkl olarak ilenir.
Daha ok, tasavvuf, felsef kaynaklardan beslenen, dnce ve duygu younluu tayan; sembolik imajlar ve okuyucuyu artan srpriz--kafiyeler kullanan, beylik syleyilere iltifat etmeyen; ksaca trajik-benin iirini yazan bir air olarak tannr .
iiri, Sonsuz yorumlanan sz ve Kelimelerin tayabilecei son younluk diye tanmlayan air, bu titiz, duyarl, eleyici ve en sembolik, en gl syleyii bulma yolundaki cehti ile klasikler arasnda zikredilmeye hak kazanr.
nn, dnya ve Trk edebiyatnda rnei bulunmayan bir zellii de, iirlerinde kelime tekrarnn olmamasdr. Bu titizlik, aire ar bir azap ykler yazma srasnda.
Ondaki bir baka ilgin yan ise, Yazcnn iirlerinin ilk yazl ile son hali arasnda byk farllklar bulunmas; iirin oluma srecinde, ba dndrc, ldrtc bir deitirme-ekleme-karma ilesinin yaamasdr.
Bu konuda yle der: Gzeli, gzel olmayandan ayracak mmeyyiz bir makamn, ilm-objektif/dil bir mnekkit messesesinin olmad; gz nru aktlp ilesi ekilenle, seri imalat yaplann birbirinden ayrt edilmedii bir lkede; kelimelerin beynimi ve ruhumu andran byk azabn neden ektiimi dorusu ben de bilmiyorum. Herhalde, sanatta estetik mkemmeliyet endiesinin, kar durulmaz bir tezahr bu. Yani bir tr delilik. Fakat unutmayalm ki, rahmetli psikiyatr Recep Doksatn ifadesiyle, dnyann delilere olan borcu, delilerin dnyaya olan borcundan ok daha fazladr!
Bu byk sabr ve ile neticesindedir ki, nn iirlerinde benzeri pek bulunmayan orijinal imajlar, youn ve hikmetli syleyiler ska yer alr.
Formle edilmi bir ifadeyle: metafizik boyutu ve dnce younluu ile , sf iklimin entelektel airidir. eitli dlleri bulunan air ve yazar nn yaynlanm eserleri ise yle:
ocuklar Vatannda Bysn (Hikyeler, Trk Edebiyat Vakf 1982 Birincilik dl, 1985)/Papatyalar mesin( Hikyeler, Kltr Bakanl yayn, 1990)/Erguvan Uultusu ( iirler, Boazii yaynlar 1991)/Tartmay Tartmak ( Deneme-Kltr yazlar, tken Neriyat 1992)/Hzn Yazlar( zgn bir metin, Boazii yaynlar 1993)/Eylln Krd Gl(iirler, tken Neriyat 1994)/Kitapsz Toplum (Deneme-Kltr yazlar, tken Neriyat 1994.), Byk Gn/Bir Kymet Almeti Olarak Hazreti snn Dn (Aratrma, Marifet Yaynlar 2001.), Atei Uyandran iirler (Yaynlanacak yeni iir kitab.)


FKR FKR FKR

Kitap medeniyetinden
internet muhabbetine...



Ben ku dilin bilirim, syler Sleyman bana!
Anszn, sabahn sihirli klaryla birlikte bizim Yunusun bu beyti dt hafzama. Sf bir ilah gibi yankland, yansland ruhumun derinliklerinde.
Biliin, beer iin daha tesi olmayan son snryd bu sanki:
Ben ku dilin bilirim, syler Sleyman bana!
Szde iletiim ann, dar kapsam alanna mahkm; hissiz, ufuksuz ve derinliksiz beyinleri; szn, sezginin ve metaforlar dnyasnn gnldeki i fethini, i uzayn kavrayabilirler mi acaba? Yoksa, ad bir sylem diye mi hkm verirler.
Fakat, birileri onlara anlatmal ki: efendiler, toplumlar teknik ve madd gelimiliklerinden ziyade, efsane ve menkbeleri ile yaarlar. Bu sayede dirlik-dzenlik ve dahi esenlik iinde olurlar!
Ben ku dilin bilirim, syler Sleyman bana!
Kelimelerin kelimelere temasndan aydnlk bir imek akt beynimde.
Kelmn ulv atei tututu iimde. Fikirsizlik, duyarszlk lnn glleri yeerdi birden. kr ki, sz lm deil. O ezelde var idi ve ebedyen var olacakt.
Aldrmayn, szde iletiim ann, fikir fakiri aaasna! Cep telefonlarnn czrtl, ahlk yoksulu diyaloglar, bu ruh yceliini asla kreltemez ve beerin hafzasndan silemez. nk kelmn ve kalemin kutsall var. nk Kitap medeniyetinin hkm sonsuza kadar geerli olacaktr. nk szn hikmeti, yaratann emri yklenmitir insanolunun genlerine, DNAsna. Yaratln zne, ezel ve ebed kimyamza hkmedemezler ya!
Braknz kullansnlar, braknz oyalansnlar ada oyuncaklaryla...
Ben ku dilin bilirim, syler Sleyman bana!
te szlerin sz. te kelimenin bys. te mcerredin ve mecaz oluumlarn gc. te mnmz var eden, beynimize yazlan kader-kimlik! nce sz vard, sonra da sz olacak. tesi hurda-haat bir medeniyet elencesi.
letiim dnyasnn metafizikten crcrbcei kadar habersiz bireyleri, peki szn erdemini, soyutun gzelliini ve sonsuzluunu size kim retecek? letiim ann, mutsuz, mutusuz, yarnsz beyleri. Bilseniz, ne trajik bir son bekliyor sizleri!
***

Ben ku dilin bilirim, syler Sleyman bana!
Ruhum birden gk ekince, ku tynce, bulut hafifliince yenildi, ferahlad, ald. Ufuk, derinlik ve mn kazand var oluum. Hznm ve kederim buhar olup, bahar olup dald. Gkyzne ad. Ykseldi. Yer ekiminden zat oldu. Bu yeni oluum karsnda kinatn srlar zld sanki.
Korunmu, hfz edilmi levhadaki insan macerasn grp, aln yazsn okudum birden. Fsunlu bir ruh esenlii kuatt sahramz.Bryen kaside gibi bir beytin beynimde aralad semav pencereden kanatlanp, telere sefer eyledim. Daralan yreim huzur ve sknet buldu. Kutlu bir saanak altnda arndm, tazelendim, dirildim!
te ben bu szn, bu sze derinlik ve sonraszlk boyutu kazandran iklimin, irfann insanym!. te ben bu selamet diyarnn eriyim. Bu nizamn, bu terkibin mensubuyum. Kalb huzurum ve ebed kurutuluum bu oluun iinde.

Teknolojiymi, internetmi, sanal lemmi, madd konformu bana ne!
Dedim ya, odalar aras geyik muhabbetinin teknik detaylarn, slup ve metodunu, bilmiyor, dorusu bilmek de istemiyorum.
Bilinmezi kavrama arzusuyla tutuan idrakimi, elektro manyetik bir ekrana hapsedemem. Mistik tecrbem ve srrealist tecesssm, nternet siteleriyle, web sayfalaryla; chat hcrelerindeki dilek manzarayla asla kanabilemez.

an bilemedii bir i ferasetle, ilah ve iirsel bir ilhamla, sfyane bir nazarla bilinmesi gereken, erbabna bildirilir. Bu mertebeye an cafcafl iletiim teknolojisi ile erimek mmkn deil. Bu bir nasip iidir:
Ben ku dilin bilim, syler Sleyman bana!
Tlib-i ilmleriz, k kitabn okuruz
Evliya saf-nazar edeli gnden beri/Hsl oldu Yunusa her ne ki olasdr hikmetinin muhatab iin, yeryznde can skntsndan sz edilebilir mi?
Ak Kitabn okuyunca ufku alr idrakimin. Gnlm yedi kat semalara kanatlanr. Tay-i zaman eylerim. Esenlik diyarna, emin beldeye, devr-i dilraya hicret eyler dncem. Dervi Yunusumuzun dedii gibi:
Biz tlib-i ilmleriz ak kitabn okuruz!
Ve Cemil Meriin ifadesiyle:
Deha ktphaneden kar, internet cafeden deil.
***
nsann mirac dncedir. Onunla ykselir, onunla ycelir. Srlarn srr okumakla zlr. Bundan trdr ki, air:
Okumak...okumak.../Oku, zlsn yumak! demi.
Sen kendi trajik durumundan habersiz, malumat ynna ulamay ve kemiyet muhasebeciliini marifet mi sanyorsun?
Btn zamanlarda insann biricik arzusu ve tecesss mcerrede, li olana ulamaktr. Tezahrler seyrangh olan kinatta, internet sitesinde oyalanmak ve bununla yetinmek, ancak vukufsuz-ufuksuz akln iidir, derin dnce sahiplerinin deil.
yleyse, size iyi oyunlar efendiler, ben eyann hakikatini renme yolunda ile ekmeye gidiyorum!
***
Akas, nternet dnyas benim iin pek net deil. Puslu. Bulank ve kukularla evrili. Dnyev baz kolaylklar salasa da, etik adan tekin deil. unu batan belirtelim ki, bizim medeniyetimiz, her eyden nce bir kitap ve kt medeniyetidir. Buradan, teknolojik aa ve internetin kemiyete kurgulu dnyasna (stelik Batdaki oluma ve gelime srecini yaamadan) acemice bir gei; kltr atlasmzda yamanmas mmkn olmayan yrtlmalara, medeniyet izgimizde vahim krlmalara yol at.
Ben hl kltrn, bilginin; sluplu yaama tarz, haysiyetli bir st-kimlik oluturabilmenin, kemle ermenin vazgeilmez ana kaynann/biricik artnn yazl kltr, yani kitap olduuna inanyorum.
nk, insanterbiye eden ve ona azgnlklar dizginleme, maddeden bamsz dnebilme melekesi kazandran; onu varln mahiyeti hakknda bilgi sahibi klan yazl kltrdr/kitaplardr.
Kitap sayesindedir ki insan, yeryznn sadece oyun ve elence yeri deil, bir snanma yeri olduunun uuruna varr.
Bilgisayar ekranndan metin ve madde tklamakla, derin ve youn bir kltr elde edilemez, sofistike bir an ifresi zlemez. Hikmete ve alp erenlie ulalamaz. Dnce ufku geniletilemez. Bir yalann yalan olan sanal dnya ile fikrin byk ilesi bir birine e tutulamaz.
Hibir eziklik ve eksiklik duygusuna kaplmadan itiraf ediyorum ki: Network ne demektir bilmiyorum. (Fakat n sezilerim, birileri birilerini tuzaa drmek iin kresel bir menfaat a ryor galiba diyor bana!) Mikroip neyin karl haberim yok. E-Ticaretin esinden anlamam. Haber portal ile kast edilen nedir kestiremiyorum. Balzacn Vadideki Zambakn, Menekeli Vadiyi biliyorum da, imdilerde ska sz edilen esrarengiz ve bilimsel Silikon Vadisinde neler oluyor, neler retiliyor bilemiyorum.

Eya bir vasta, asl olan insandr
Yllar nce balamt teknolojiyi ve onun rnlerini kutsama hastal. Bu da, kt aklllar iin geerliydi. nk, eyann knhne inip, onun hkmn, insan hayatndaki yerini bilen, muhakemesi nesnel olanla snrl kalmayan kii; maddenin hibir grntsn yceltip, insann nne karmaz. Bilir ki, eya vasta, asl olun insandr.
Bilgisayarlarn byk rabet grd yllarda, bilgiyi benim mmi ninem de sayar. Mhim olan, olular zerinde tefekkr ederek, yeni bir bilgi retmektir diye yazmtm.

Kprlerin altndan ok sular geti ve lkemiz dev bir teknoloji pazarna, daha sonra da mezarlna dnt. O dnemde, ar cihazlarn beline takanlarn grgszlnden; cep telefonu denilen ada aletin ilkel ekilde kullanld bugnlere geldik.

zellikle cep telefonu grgszl, lkemiz insan iin komik ve ackl manzaralar arz ediyor. Cep telefonu olan her yeniyetme, kendini cep telefonu olmayan herkesten stn ve saygn gryor. tekileri kmsyor. Bu sahada yle bir insan modeli olutu ki, tahamml etmek mmkn deil. Sapk bir tarikatn puslu mabedinde, ya da alama duvar nnde kendinden gemi mritler gibi, dnyay umursamadan taklp kalyorlar cep muhabbetine.

Dnyorum o halde varm z deyii, post-modern deimeyle birlikte maziye kart. imdi sokaktaki adam iin tek geerli sz:
Cep telefonum var, o halde stn ve farklym!
En kalabalk cadde ortasnda, Konuan Adam heykeli gibi durup, sanki te lemle iletiime gemiesine caka satarak konumak; ada cepiliin fiyakas saylyor artk. Oluun srrn zmek, stanbulu fethetmek ya da atomun fotorafn ekmek de ne imi!
ahsiyetini bulamam ham hlleri ve terbiye edilmemi kuruntularyla, bulunduklar ortama sosyal kirlilik yayan bu baz kafal teknoloji mankurtlar; kullandklar elektronik cihazlar stnln/saygnln/itibarn tek belirleyici unsuru sanarak, bizim, ayrca mcerret deerlerle donanmamza ve bir kiilik performans gstermemize gerek yok! vehmine kaplyorlar. Ve ne yazktr ki, o ksr dngde, o slkta ve o iylikte kalyorlar!
Her ne kadar iyi de efendim, birikimi, bilgiler aras mnasebeti kurarak, kullanarak bir dnce harmanlamas yapamadktan, yeni bir yoruma, yeni bir nermeye; insanlk iin faydal bir teklife varamadktan sonra, ekranda bilgi kaynaklarnn maddelerini tklamak, kitap listelerinin etelesini tutmak neye yarar ki, deseniz; mekanik ve metalik baklarla sizi szerler.
yle bir tua gelirsiniz ki, ada aforizmalar reten(!) bilge-kokoreiler bile gler halinize!..

Elence nternette/siz neredesiniz?
Baklarm anszn bir dkkan nndeki reklam panosuna iliti:
Elence internette/siz neredesiniz? diye yazyordu iri ve renkli puntolarla.
Demek ki, teknoloji harikas ve bilgi ann alameti farikas internet sayesinde gle-oynaya bilgiye ulamak, kadim feylesoflar kervanna dahil olmak ok kolay hale gelmi de haberimiz yok.
Entelektel muhalefetimi ve eletirel aklm kkrtan bu poplist cmle, beynimin iinde yanklanp durdu uzun sre:
Elence internette/siz neredesiniz?
Dndm: Neden sadece ve zellikle elence vurgulanm? (Hani bilgi a diyorlard yaadmz yzyla?) Klasik telakkilere gre bilgiye ulamann ar bedeli; ateten, kltan beter acs ve sradan insanlarn katlanamayaca ilesi vardr. O yzden klasik telakkiye gre:Bilgi azaptr!
Demek ki, yeni zamanlarn metodu elenerek, renmek!. Zahmetsizce eriim!
Dndm: Sahi ben neredeyim? nternette olmadma gre, ksr, verimsiz, basiretsiz ve iptidai bir hayat m yayorum yoksa?
ronik ve ineleyici cmleler olutu zihnimde:
Siz elenin efendiler, ben kutsal metinleri asllarndan okumaya ve dnmeye gidiyorum.
(Sahi kim sormutu o ldrtan soruyu: Gazlinin, bn-i Sinann, Mevlnnn, Yunus Emrenin, eyh Galipin, Fuzulnin; Baudelairein, Goethenin, Sehakespearein, Dostoyevskinin, Tolstoyun, ehovun ve Rilkenin bilgisayar m vard?...eyh Glip, Fuzl, Necip Fazl, Cemil Meri ve dierleri internet mi kullanyordu? Onlarn e-mailleri, Networklar var myd?)

Ya da interneti kullananlar arasndan hangi bilge, hangi deha kt bugne kadar? Vasat bilginin elden ele dolat bu vasatta, vasat aacak stn-idrak ne zaman yetiecekti acaba? Yoksa, internet furyas ile birlikte irfan adam, kitap medeniyeti, yazl kltrn ehemmiyeti tarihe mi karyordu? Ve en nemlisi, bilgeler a kapanyor, teknolojik mankurtlar a m balyordu?

Yazl kltrn esraryla...
Dnen insan olarak, yapmam gerekeni, olmam gerekeni, kalabala, mitletirilen makineye, teknolojik tapnmaya ramen, zihnimde egzersiz yapmaya devam ettim:
Siz elenin efendiler, (aslnda ada kleler demeliyim), ben Su ve Cezay, lah Komedyayi, Gariplerin Kitabn, Ariflerin Menkbelerini, Fhi Mafihi ve Ik Doudan Geliri elenerek deil, ac ekerek hfz etmeye gidiyorum.

Siz, nternet denilen k olmayan labirente girip kilitlenin. Ben n, bilmenin, izgi tesinin ana unsuru ile nsiyet kurmaya gidiyorum.
Siz, ekran banda birbirinize sahte kimliklerle, erotik replikler gemeye devam edin. Ben soyut dncenin ve kalb sezgilerin, ermilere has mukaddes azabn ekmeye; insann byk macerasn derinden kavramaya; lemler aras muhayyel yolculuklarn mistik heyecannn yaamaya gidiyorum.

Biliniz ki, oyalanp elendiiniz sanal dnya, insann binlerce yllk ykselme ve ycelme serveni yannda ok sradan, ok banal! kalyor.
Dedim ya, kusuruma bakmayn. nternetten, e-mailden, web sitesinden anlamyorum. Fiber kanal nedir bilmiyorum.
Fakat, Ben ku dilin bilirim, syler Sleyman bana!
***
Peki, syler misiniz, verek gklere kardnz ve arkaik bir tutkuyla tapndnz makine, ne kadar geliirse gelisin acmay, hznlenmeyi, kederli bir kalbe merhamet duymay ve Yunus Emrenin mistik liriklerinden zevk almay bilebilecek mi?
Sorgusuz-sualsiz, tketim ekonomisinin, e-ticaretin arptlm enformasyon ve globalleme emperyalizminin metalik maketine eklemlenmek; bu smr pazarnn aptal bir tketicisi durumuna dmek; en gzel surette yaratlan, eref-i mahlkat ve zbde-i lem olan insana yakr m?
Teknolojiyi insann faydasna kullanmaya evet, fakat onun klesi olmaya hayr!

Makine, ne kadar ok fonksiyonlu, modern donanml olursa olsun, zamanla rselenir, miad dolar ve teknoloji mezarlna atlr.
Oysa, arz ve sema yerinde durduka yazl kltrn ve mn medeniyetinin esrar, efsanesi, esenlii eskimez.
Kitap ve kt medeniyetinden, internet muhabbetine kesin ve keskin bir gei yapmadan nce, iyi dnmek gerekir!
Asla unutulmamal ki, yeryznn efendisi insandr!




Bu biyografi (olcay yazc) 5597 kez okundu.

Biyografi: olcay yazc Hayat-yaam hakknda bilgi veriyor.

iletisim  Reklam  Gizlilik szlesmesi
Diger sitelerimize baktiniz mi ? Radyo Dinle - milli piyango sonuclari - 2017 yeni yil mesajlari - Gzel szler Sohbet 2003- 2016 Canim.net Her hakki saklidir.